Världspremiär: Kia EV3

Världspremiär: Kia EV3

Med innovativ teknik och design från prisvinnande EV9 sätter nya Kia EV3 en ny standard i det kompakta el-SUV-segmentet

Räckvidd upp till 600 km; 10-80% laddning ned till 31 minuter

Progressiv exteriör möter en ren, öppen och välkomnande interiör

Kia AI Assistant hjälper föraren att fullt ut utnyttja bilens teknik

23 maj 2024 - Kia EV3 är en helt ny eldriven SUV i kompakt format. Med sin djärva design, innovativa teknik och banbrytande funktioner siktar Kia på att sätta en ny standard i segmentet. Kia EV3 delar många egenskaper med flaggskeppsmodellen EV9 och gör det nu möjligt för fler ska kunna ta steget över till modern elbil och påskyndar Kias transformation till en leverantör av hållbar mobilitet.

– Genom att tillhandahålla banbrytande design, en branschledande elektrisk drivlina och praktiska, innovativa lösningar, kan EV3 få fler att ta del av Kias exceptionella el-SUV-upplevelse. Med en WLTP-räckvidd på upp till 600 km och snabbladdning blir övergången till elbil enkel med EV3, säger Ho Sung Song, VD och koncernchef på Kia.

Släktskapet med storebror Kia EV9 är tydligt. Nya EV3 är formgiven enligt designfilosofin ”Opposites United”, på svenska ”förenade motsatser”, vilket bland annat innebär närmast geometriska designelement i kombination med släta ytor och naturinspirerade materialval.

– EV3 förkroppsligar vår designfilosofi perfekt – en kombination av lekfull formgivning och genomtänkt funktionalitet, säger Karim Habib, global designchef.

Den robusta exteriördesignen matchas av en interiör som är rejält rymlig för sin klass och har plats för fem personer. Bilens relativt korta frontparti och långa hjulbas maximera innerutrymmena, både för passagerare och bagage.

Bland de praktiska finesserna erbjuds en förarstol som kan fällas helt i avslappningsläge och ett skjutbart bord integrerat i mittkonsolen, stort nog för att ställa en laptop-dator eller ett par tallrikar på. Tanken är att finesserna ska bidra till att kupén också ska fungera som en plats för umgänge och arbete, även när bilen är parkerad, till exempel vid laddning under en långresa.

En frunk på 25 liter och bagageutrymme på 460 liter innebär klassledande utrymmen.

Delar av inredningen är tillverkad av återvunnet material, som gamla PET-flaskor, och biobaserade material. Framför föraren finns två 12,3-tums touchscreen-skärmar med en femtums display emellan.

Kia EV3 är 4 300 mm lång, 1 850 mm bred, 1 560 mm hög och har en hjulbas på 2 680 mm.

Kia EV3 är utrustad med en toppmodern framhjulsdriven elektrisk drivlina och använder Kias fjärde generationens batteriteknik. Den kommer i två varianter: Standard, där batteriet har en kapacitet på 58,3 kWh och Long Range med batterikapacitet på 81,4 kWh. Båda modellerna använder samma elektriska motor, vilket möjliggör en acceleration från 0-100 km/h på 7,5 sekunder och en toppfart på 170 km/h.

Precis som med fullstora SUV:en EV9 har konstruktörerna jobbat för en energieffektiv drivlina och en aerodynamisk 3D-design av bilens underrede. Luftmotståndskoefficienten är på 0,263 Cd.

EV3 Long Range kommer att erbjuda en imponerande räckvidd på upp till 600 km enligt WLTP. När det är dags för att ladda batteriet kan bilen snabbladdas, från 10 till 80 procent ned till 31 minuter.

EV3 är den första modellen som drar nytta av Kias nya i-Pedal 3.0 regenerativa bromsteknik, som gör att föraren kan justera nivån på regenerativ bromsning efter sina önskemål och maximera energieffektiviteten i körningen.

Vehicle-to-Load (V2L)-laddning ger friheten och flexibiliteten att driva externa enheter som bärbara datorer, kylskåp, kaffebryggare eller sportutrustning. Kias Digital Key 2.0 gör det möjligt för kunder att undvika besväret med att bära runt på fysiska nycklar genom att låsa upp och starta EV3:an med enbart sin smartphone eller smartklocka. De kan också bekvämt dela den digitala nyckeln med vänner och familj.

Kia AI Assist är framtaget som ett hjälpmedel för en mer intuitiv och användarvänlig upplevelse. Den styrs med hjälp av generativ AI och ger assistans och rekommendationer för dig och din bil.

Via en Premium Streaming-tjänst från LG Automotive Content Platform (ACP) som drivs av webOS erbjuds olika arkadspel. Ljudsystemet från Harman Kardon förstärker upplevelsen.

Kia EV3 lanseras i Sverige under hösten. Priset är ännu inte fastställt.

Om Kia Corporation

Kia Corporation (www.kia.com) är ett globalt mobilitetsvarumärke med visionen att erbjuda hållbara mobilitetslösningar. Sedan Kia grundades 1944 har företaget satt människor i rörelse. Med 52 000 anställda över hela världen, närvaro på mer än 190 marknader och produktionsanläggningar i sex länder, säljer företaget idag cirka tre miljoner fordon per år. Kia står i spetsen för populariseringen av elektrifierade fordon och elbilar och utvecklar ett växande utbud av mobilitetstjänster och uppmuntrar miljontals människor runt om i världen att utforska de bästa sätten att förflytta sig. Med företagets slogan – ”Movement that inspires” – vill Kia inspirera genom upplevelser av varumärket och genom nya innovativa produkter och tjänster.
För mer information, besök Kia Global Media Center på www.kianewscenter.com

Kia Europe

Kia Europe är den europeiska försäljnings-, marknadsförings- och serviceavdelningen för Kia Corporation. Med huvudkontor i Frankfurt, Tyskland, täcker man 39 marknader över hela Europa och Kaukasus.

Om Kia Sweden