Ett varumärkes förfall

Vad är egentligen ett varumärke? Och vilka omfattas av detta?

Är det någon eller några som kan ignorera att både företags, myndigheters och personers image och rykte ständigt mäts och värderas. Och vad händer om man ignorerar att vårda sitt varumärke?

Jag har i dagarna kämpat på barrikaderna för att min gamla mor ska få bli opererad efter att ha ramlat och fått en höftfraktur, det tog 43 timmar och efter hot om att publicera artiklar om fallet, då blev hon opererad. Professor Olle Svensson på Ortopeden vid Norrlands universitetssjukhus säger att det till och med har hänt att gamla har avlidit p g a att väntan blivit för lång innan operation. (Du kan läsa om fallet i länkarna nedan) Och vad svarar då ansvarigt landstingsrådet Levi Bergström (s) i Umeå, tja att det är läkarnas fel och att det inte finns några pengar...

Vad säger det om hans förmåga att ta ansvar, att se till det uppdrag som han har?

Hur insatt är han och hur påläst är han om Landstingets Västerbottens varumärke? Finns det någon strategi överhuvudtaget? Eller kör man i blindo, dit det bär, dit bär det.

Förstår han att hans agerande och uttalande inte bara tar död på Landstingets varumärke utan även på hans personliga varumärke?

Jag tror tyvärr inte att han och hans kollegor överhuvudtaget vet så mycket om hur man bygger ett starkt och trovärdigt varumärke. Jag tror heller inte att dom har en aning om vilken kraft denna s k incident har haft både på landstingets och hans personliga rykte.

Vilken strategi har man nu? Stoppar huvudet i sanden och tror att det försvinna av sig själv och att väljarna ska rösta på partiet och honom när det är dags igen.

Landstingen och kommunerna borde sätta sig ner och fundera över sitt varumärke och hur man uppfattas och ta en seriös diskussion kring dessa frågor. Ingen, absolut ingen, kan undkomma det faktum om att både medarbetarnas och företagets, myndigheters, offentlig sektors rykte, image spelar en avgörande roll för trovärdighet och förtroende.

Brand Manager

Kikki@kikkihogberg.se