COLLECTION S – vinnare av Red Dot Design award

COLLECTION S – stolt vinnare av Red Dot Design award

Kinnarps stolsfamilj Collection S från premiumvarumärket MartinStoll har tilldelats Red Dot Design Award 2017 – ett av världens mest prestigefyllda designpriser.

Över 5 500 bidrag från 54 länder tävlade i årets upplaga av Red Dot Design Award. Vinnaren utsågs av en internationell jury bestående av omkring 40 oberoende designers, designprofessorer och branschjournalister.

”Vi är mycket hedrade och glada över att den namnkunniga juryn valde Collection S och ser det som ett erkännande av vårt designarbete, säger Elisabeth Slunge, Director Global Range & Communications, på Kinnarps. Collection S är en stolsserie från vårt premiumvarumärke MartinStoll som erbjuder pålitliga lösningar för exklusiva arbetsmiljöer.”

Stolsfamiljen Collection S består av arbetsstolar, fåtöljer och mötesstolar med en mängd olika funktioner. Gemensamt för dem alla är den höga kvalitetsnivån och designuttrycket. Kännetecknande för stolarna är de omsorgsfullt utvalda materialen och hantverksskickligheten som är perfekt lämpade för chefsmiljöer.

“Arbetet med att utforma den nya Collection S-serien var en utmaning eftersom målet var att förena tillvaron i den moderna kontorsmiljön med erfarenheterna från den hantverksskicklighet som MartinStoll karaktäriseras av. Dynamiskt och mjukt kurvig stoppning och följsamma armstöd omsätter denna tankegång till en unik look”, förklarar designerna Michael Lammel och Markus Heller från NOA Intelligent Design.

Collection S släpptes i början av året och finns nu tillgänglig via Kinnarps återförsäljare jorden runt. För mer information om stolarna, besök kinnarps.se.

Om Red Dot Design Award

EN AV VÄRLDENS STÖRSTA DESIGNTÄVLINGAR

För att kunna utföra en professionell bedömning av mångfalden inom designindustrin är Red Dot Design Award uppdelad i tre kategorier, Red Dot Award: Product Design, Red Dot Award: Communication Design och Red Dot Award: Design Concept. Red Dot Award anordnas av Design Zentrum Nordrhein Westfalen och är en av världens största designtävlingar. Det var 1955 som en jury träffades för första gången för att utvärdera periodens bästa design. På 1990-talet tog Red Dots VD professor Peter Zec priset ett steg längre och skapade dess namn och varumärke. Ända sedan dess har det eftertraktade Red Dot-priset jorden runt betraktats som ett kvalitetssigill för verkligt enastående design. Mer information finns på www.red-dot.org.

Har du frågor?

För mer information, vänligen kontakta:
Ida Hermansson, Presskontakt, Kinnarps AB
ida.hermansson@kinnarps.se