Kinnarps ledande i branschen på att kontrollera sin träråvara

Ända sedan starten har Kinnarps fokus varit att hitta lösningar för bästa möjliga effekt – och för minsta möjliga avtryck på omvärlden. Det är också därför Kinnarps väljer att vara så noggranna vid inköp av råvaror, det är viktigt att allt material är kontrollerat. 94 procent av all träråvara Kinnarps använder är till exempel certifierad och kontrollerad - en siffra som sticker ut och gör Kinnarps till ett föredöme i branschen.

– Vi nöjer oss inte förrän vi har nått 100 % - att all träråvara som vi behöver till våra produkter är kontrollerad eller certifierad. Vi vill både av miljö- som kvalitetsmässiga skäl veta var råvarorna vi använder kommer från och vad de innehåller. Något som också gynnar våra kunder, de ska känna sig säkra på att vårt träinnehåll är schysst. Svårigheten är att hitta leverantörer som klarar av våra högt ställda krav, säger Kinnarps Hållbarhetschef Tomas Ekström.

De sista åren har Kinnarps stadigt ökar andelen varor som är certifierade enligt FSC® – Forest Stewardship Council, en global standard för ett hållbart skogsbruk. Det innebär mindre bekämpningsmedel i produktionen och att också hänsyn tas till sociala aspekter vid framställningen, som till exempel att det går att driva ett lönsamt skogsbruk. Träet i Kinnarps produkter är antingen FSC-certifierat eller av Kinnarps kontrollerat ursprung. Dock är tillgången på certifierad skog inte tillräcklig, här jobbar dock Kinnarps hårt för att produktionen ska öka. Kinnarps har därför satt upp ett ambitiöst mål om att allt trä Kinnarps använder ska vara FSC-certifierat år 2020.

– På Kinnarps har vi en lång tradition av att använda rena material. När vi pratar om rena material menar vi hela kedjan – från valet av råvaror, under vilka förhållanden de producerats samt hur de påverkar oss när vi använder dem, till hur lätt det är att återvinna produkten när den så småningom har gjort sitt. Vi ska påverka vår omvärld så lite så möjligt, vilket innebär att vi måste göra smarta och hållbara val i alla steg, inte bara i själva inköpsögonblicket av råvaran, säger Tomas Ekström.

I Kinnarps nya hållbarhetsrapport presenteras de aktiviteter och utmaningar som Kinnarp hanterar genom värdekedjan. Det är första gången Kinnarps ger ut en hållbarhetsrapport och Tomas Ekström intygar att rapporten har föregåtts av ett stort internt arbete.

– Jag är stolt över de framsteg vi har gjort inom hållbarhetsområdet och det känns roligt att våra kunder nu tydligt får se vilken effekt det får för dem att använda sig av Kinnarps produkter och tjänster. En ökad transparens kring våra utmaningar ökar förståelsen, både internt och externt, och det tror vi snabbar på processen framåt. Vårt mål är att både våra leverantörer, vi och våra kunder samverkar - då får vi också de största hållbarhetseffekterna, säger Tomas Ekström.

Här hittar du Kinnarps nya Hållbarhetsrapport.

Kinnarps är en svensk inredningskoncern som erbjuder innovativa och inspirerande helhetslösningar för arbetsmiljöer. Företaget grundades 1942 av Jarl och Evy Andersson. Vi är ledande i Europa i vår bransch och finns representerade i ca 40 länder. Vår utgångspunkt är hållbarhet, välmående och lönsamhet för de som använder de miljöer vi skapar. Idag inreder vi alla typer av arbetsplatser, kontor, skola/utbildning och vård/omsorg. Kinnarps har ca 2 400 anställda och omsättningen 2013/2014 uppgick till 3,7 miljarder SEK. Koncernen uppfyller de ledande miljömärkningarnas krav och är certifierat enligt FSC®, ISO 9001 och 14001. Läs mer på www.kinnarps.com