Kinnarps vinner prestigfullt designpris

Kinnarps stol Embrace och Materias möbler Frame och Clip har vunnit det prestigefulla Red Dot Design Award 2015.

Red Dot Award är en internationell designutmärkelse som delas ut i tre kategorier – produktdesign, kommunikationsdesign och designkoncept - av Design Zentrum Nordrhein Westfalen. Utmärkelserna har mycket högt anseende och anses vara en kvalitetsstämpel för utmärkt design.

– Jag blev självklart väldigt stolt och glad när jag fick höra att Embrace vunnit. Embrace har en fantastisk design som främjar en balans mellan aktivt arbete vid skrivbordet och energipåfyllnad i ett avkopplande läge, säger Stefan Brodbeck, som designat Embrace.

Embrace kännetecknas av mjuka kurvor och en slät geometri. Formspråket uttrycker enkelhet och hållbarhet. Embrace och Stefan Brodbeck har sedan tidigare en rad internationella designutmärkelser i bagaget. Tidigare i år tilldelades man till exempel utmärkelsen iF Design Awards 2015.

Materia, som ingår i Kinnarpskoncernen, prisas för sina innovativa möbler Frame och Clip. Frame, som påminner om en tavelram i sin design, är formgiven av Ola Giertz. Clip, som rör sig i gränslandet mellan flera möbler och fungerar som en länk mellan soffan och skrivbordet, är designad av Fredrik Mattson.

Red Dot Award-priserna delas ut vid en ceremoni 29 juni i Essen, Tyskland. Efter utdelningen kommer en utställning att öppnas där vinnarnas produkter visas i Red Dot Design Museum i Essen – ett museum som besöks av många designentusiaster för att se och uppleva de nya trenderna inom produktdesign.

Kinnarps är en svensk inredningskoncern som erbjuder innovativa och inspirerande helhetslösningar för arbetsmiljöer. Företaget grundades 1942 av Jarl och Evy Andersson. Vi är ledande i Europa i vår bransch och finns representerade i ca 40 länder. Vår utgångspunkt är hållbarhet, välmående och lönsamhet för de som använder de miljöer vi skapar. Idag inreder vi alla typer av arbetsplatser, kontor, skola/utbildning och vård/omsorg. Kinnarps har ca 2 500 anställda och omsättningen 2012/2013 uppgick till 3,8 miljarder SEK. Koncernen uppfyller de ledande miljömärkningarnas krav och är certifierat enligt FSC®, ISO 9001 och 14001. Läs mer på www.kinnarps.com