Omslagets framsida föreställer Helen Sjöholm som Kristina från Duvemåla

Augustinyheter från Kira förlag: Teve, radio och ny bok om Malmö Opera

Hej bokvän!

Jag hoppas att sommaren har varit bussig mot dig!
Några välbehövliga veckors ledighet har det varit även här. Men också en hel del arbete. För nu är den snart på väg till tryck, boken Opera! Musikal! Konsert! - Malmö Opera och Musikteater 1994-2019. Ulf Clarén, Yvonne Erlandsson och Carlhåkan Larsén har skrivit och berättat om stadens fina operahus (som för övrigt fyller 75 år i september) och allt vad som timat där de senaste 25 åren. På omslaget ser vi Helen Sjöholm som Kristina från Duvemåla, en av de otvivelaktigt största succéerna genom tiderna. Förhandsbeställ boken om Malmö Opera 75 år.

Till vår stora glädje har vår författare Karin Lövgren Nilsson varit med i SVT-programmet Sverige 10/8, i ett inslag om hennes nyutkomna bok "Anna, i skuggan av Alfred". Det hela handlar om arkitekten Alfred Arwidius och den 16-åriga fabriksarbeterskan Anna Jönsson - båda döda i en gasolycka i Arwidius lägenhet 1915. Det handlar om makt och genus. Inslaget ser du 21 minuter och 15 sekunder in i programmet. Sverige! med Karin Lövgren Nilsson

Även på radio har man kunnat höra om Kiras böcker. Showan Shattak - som boken Ingen jävla hjälte handlar om - intervjuades av Klara Zimmergren i programmet Känsligt läge. Här kan du höra hela programmet. Känsligt läge med Klara Zimmergren och Showan Shattak.

Än är sommaren kvar, så passa på och njut så länge det går!

Allra bästa hälsningar
Jeanette