A du! Kalle Lind och Jeanette Rosengren pratar om Malmö, ur olika perspektiv.

Majnyheter från Kira förlag

Hej alla Kira-vänner!

Nu är det maj, syrenernas tid och gullregnens månad som vår Malmöskald Hjalmar Gullberg uttryckte sig. I denna månad har Kira förlags Jeanette Rosengren och diversearbetaren i kulturbranschen, Kalle Lind, begått gemensam podd-debut. I denna podd, som naturligtvis heter A du!, diskuterar de båda Malmö ur olika kulturella aspekter. Klicka på länken för att få höra de olika avsnitten. A du!

En annan rolig sak är att det numera finns en app till boken Träd i Malmö som Kira förlag är stolt utgivare av. Såhär skriver Inger Lindstedt som är ordförande i Malmö Förskönings- och Planteringsförening.

Möt Malmös intressanta och vackra träd! 12 olika, spännande trädpromenader med vardera 20 träd. Promenaden tar dig runt till olika delar av Malmö: till stadens parker, stadens centrum eller till några äldre och nya bostadsområden.

I dessa tider ska vi hålla socialt avstånd, undvika folksamlingar men får gärna vara ute i friska luften. Och då kan trädvandringar vara ett spännande och roligt alternativ.

Malmö Förskönings- och Planteringsförening har i samarbete med Malmö stad tagit fram en app, Träd i Malmö. Den kan du ladda ner från AppStore eller Android, och den kostar givetvis ingenting.

Så här ser ikonen ut för appen:

I appen hittar du de 12 trädvandringarna, med karta och information för varje promenad och information om respektive träd.

På trädvandringarna kan du möta träd som doftar, exempelvis katsuran som luktar nybakat bröd, träd som blommar med en fantastisk prakt, exempelvis tvåfärgad hästkastanj, träd som använts som läkemedel, exempelvis linden. På Östra Kyrkogården kan du möta den fantastiska parklinden. Ursprungligen 96 träd, 48 på var sida, som med en unik beskärningsteknik blivit till ett träd på vardera sidan.

Förhoppningsvis hittar du också dina alldeles egna favoriter i stadens unika och rika trädskatt.

Trädvandringarna Träd i Malmö bygger på boken med samma namn. Vill du veta mer om Malmös fantastiska trädskatt hittar du mer information i boken.

Väl mött på en trädvandring i Malmö!

Inger Lindstedt

ordförande

Så långt kommet på programmet kan vi konstatera att två böcker snart är på väg till tryckeriet och då fortsätter vi årets planerade utgivning; Funkisregi och Krageholmsgatan står på dagordningen. Spännande va!?

Självklart hoppas vi att du gynnar din lokala bokhandel. Vissa titlar finns dock bara hos oss, dom kan du handla här: Kira förlags webbshop

Nu hoppas vi att ni alla får en skön vår trots de märkliga tiderna. Ut och njut!

hälsar

Vännerna på Kira förlag