Bild ur boken "Med kärlek från Yalla Trappan". Foto: Urszula Striner

Nyheter från Kira förlag, augusti 2023

Hej i sommaren alla läsande vänner!

Åter i gruvan efter några veckors semester, men redan nästa vecka är det dags för lite mer ledighet för oss. Då hoppas vi att sommaren kommer tillbaka...

I övrigt lägger vi sista handen vid receptboken "Med kärlek från Yalla Trappan" som är en inspirerande bok med läckra maträtter att laga och göra till favoriter samt kvinnornas egna berättelser ur livet. Med vackra bilder som Urszula Striner tagit och i Sara Anderssons grafiska dräkt blir det här en bok som man verkligen vill ha hemma. Efter lite mer korrektur och pilleriarbete hoppas vi snart kunna skicka boken till tryck, så att det blir en fin höstpresent till alla som är intresserade av matlagning. På bilden håller allas vår Zeina Doulani fram sitt bidrag till boken.

Barbro Posner har skrivit en viktig dokumentation "Vi måste göra något" om föreningen Förintelsens ögonvittnen i Malmö, som för 30 år sedan startade sin berättargrupp. Medlemmarna, som alla var judar och hade egen erfarenhet av Förintelsen, gick ut i skolor och berättade för att motverka de fascistiska och nazistiska vindar som då blåste med förintelseförnekare som reste runt och spred sina osanningar. Barbros mamma Lea Gleitman var en av de som startade föreningen och hon och många andra intervjuas i boken som beräknas komma i höst.

I juni släpptes boken "Staffan Tapper. En rundvandring i mitt liv" och nu har den recenserats i BTJ-häftet nr 16, 2023. Boken fick helhetsbetyget 4 och recensenten Staffan Wennerlund skriver bland annat: "Denna genomarbetade och mycket rikt illustrerade biografi är skriven av Micke Sjöblom med vilken Staffan Tapper haft fyra tidigare boksamarbeten [...] Minst lika intressant är bokens sista tredjedel, om tiden efter fotbollsspelandet, med svårigheter och glädjeämnen, inte minst det sociala engagemanget i exempelvis MFF:s fotbollsakademi. Denna mycket öppenhjärtiga och personliga biografi är mycket väl och tilltalande skriven på ett lättflytande, rikt språk; man riktigt hör Staffan Tappers röst stiga från boksidorna".

Trött på att sträcktitta på streamade serier i regnet? I webshopen hittar du sommarläsning till vettiga priser. Kika runt här: Kira förlag (textalk.se)

En fortsatt god sommar önskar vännerna på Kira förlag!

Jeanette Rosengren

Jeanette Rosengren

Presskontakt Förlagsredaktör Kira förlag 0704546942 Kira förlag

Kira förlag

Kira förlag startades 2007 och är ett litet oberoende förlag med fokus på författare från Öresundsregionen. Ambitionen är att ha en mångsidig utgivning och att vara ett förlag som gör skillnad.

Kira förlag
Monbijougatan 17D