Plagazi i Danderyd nominerat till Cleantech Company of the Year

Plagazi är ett cleantechbolag med fokus på plasmaförgasning av avfall för produktion av ren vätgas till processindustrier.

Plagazis process sker i direkt anslutning till kundens behov av vätgas samtidig som avfall hanteras på ett hygieniskt och effektivt sätt. Processen kan även förse bränslecellsbaserade transportssystem med vätgas.

Plagazi är ett av de 25 utvalda miljöteknikföretag som tävlar om den prestigefyllda utmärkelsen Cleantech Company of the Year 2010 under Stockholm Cleantech Venture Day den 30 september 2010. Företaget är baserat i Danderyd och vd är Torsten Granberg.

”Plagazi offers a pioneering method for changing waste into hydrogen. The company name stems from the concept “plasma gasification”. In simple terms the technique is to expose the waste to such high temperatures that it becomes gasified and separated into molecules. The system is entirely closed and gives off no environmentally hazardous waste products.Waste can be transformed into hydrogen, or into methanol and raw material for diesel production.”

www.plagazi.com

• Kemikalieindustri