Sten Nordin (M): Ett starkt 2012 i Kista Science City

Siffrorna för 2012 befäster Kista Science City som Sveriges mest dynamiska och expansiva region. Under förra året välkomnades 44 nya företag till regionen. Många start-ups och flera större bolag som Lawson Software, CLX Networks och BMW har valt att etablera verksamhet i Kista Science City under 2012.

- Statistiken visar att det finns över 1100 IT-bolag i Kista Science City vilket är helt unikt i Sverige. Internationellt står sig också Kista Science City starkt, få platser har samma densitet av kompetens inom ICT. Trots konjunkturella utmaningar fortsätter regionen som helhet att utvecklas starkt, säger Sten Nordin (M), Stockholms finansborgarråd och kommunstyrelsens ordförande.

Kista Science Citys starka utveckling 2012 med fler företag, fler sysselsatta och fler byggda kontor och bostäder är ett steg i rätt riktning, mot visionen 2020.

- Vår gemensamma vision för år 2020 är väldigt viktig för regionens utveckling. Arbetet sker tillsammans med alla aktörer i regionen; akademin, forskning, företag, fastighetsägare och kommuner. Det innebär att Kista Science City utvecklas mot att bli en attraktiv och dynamisk stad med alla stadens beståndsdelar, säger Sten Nordin (M).

Nu fortsätter utvecklingen med ett mycket spännande 2013. Redan har Bahnhof byggt upp sitt nya rymdskeppsliknande datacenter vid E4:an, spännande byggnadsprojekt som Kista Torn och NOD utvecklas och IT-konsultjätten CGI (f.d. Logica) flyttar under året in till Kista Science City med sina 1500 anställda.

- Utvecklingen går snabbt och allt fler verkar förstå mervärdet av att vara verksamma i en så levande miljö där samverkan är ledordet, avslutar Sten Nordin (M).

För kontakt med Sten Nordin vänligen kontakta M-pressjour på 08-508 29 222.

• ict
  • kista
  • utveckling
  • statistik 2012
  • statistik
  • sten nordin
  • finansborgarråd

• Stockholm

KSC AB arbetar med att utveckla Kista Science City. Vår uppgift är att förbättra villkoren för de verksamma i regionen genom att verka för givande samarbeten mellan företag, forskning, akademi och staden. Vi samordnar flera av de nätverk, projekt, evenemang och mötesplatser som utgör motorn i Kista Science Citys ekosystem för utveckling och tillväxt. KSC AB arbetar även med att marknadsföra Kista Science City lokalt, regionalt och internationellt.