Herrgårdscidern, lika populär efter snart 50 år

Herrgårdscidern började tillverkas av Kiviks Musteri redan 1969 och förknippas för många med festliga tillställningar. Undersökning visar att Kiviks Musteri är det varumärke som flest svenskar (47%) förknippar med cider och äppelmust*. Men hur kommer det sig att Herrgårdscidern har fått så starkt fäste i det svenska firandet?

– Vår Herrgårdscider är en klassisk cider som tillverkas enligt den traditionella cidermetoden. Att Kiviks Musteri förknippas med just cider, äkta hantverk och äpplen tror jag är en viktig faktor till Herrgårdsciderns framgång. Folk vet helt enkelt att när de köper cider från oss får de en bra och festlig dryck. Sedan får man inte glömma att folk gillar själva flaskan som vi lagt ner en hel del arbete på, den är något man gärna ställer fram på bordet, säger Carl Levinsson, produktchef på Kiviks Musteri och 5:e generationen i ägarfamiljen.

Herrgårdscidern från Kiviks Musteri är alltså helt enkelt ett snyggt paketerat ciderhantverk. Ett hantverk som blivit en klassiker och uppskattad av konsumenter år efter år, trots att trenderna annars är många i just livsmedelsbranschen.

Var namnet kommer från är däremot svårare att svara på.
– Det finns ingen tydlig förklaring till namnet, faktiskt. I Skåne finns många slott och herrgårdar och jag tror att man tyckte att namnet gav drycken en speciell karaktär som var tilltalande. Ett fint namn till en fin cider helt enkelt, säger Carl.

Visst har namnet Herrgårdscider en speciell karaktär som folk tycker är tilltalande – snart 50 år efter att den lanserades är Herrgårdscidern fortfarande det självklara alkoholfria alternativet vid svenska högtider. Så gör er redo för att fira ut 2017 med Herrgårdscidern från Kiviks Musteri!

För mer information kontakta:
Carl Levinsson, produktchef Kiviks Musteri AB
E-mail: carl.levinsson@kiviksmusteri.se

*Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 16-20 december 2016 har sammanlagt 313 intervjuer genomförts i målgruppen kvinnor och män i åldern 18-64 år som köper produkter inom cider och äppelmust på flaska åtminstone någon gång om året.