​11% av världens befolkning har inte tillgång till rent vatten

​11% av världens befolkning har inte tillgång till rent vatten

De fattigaste i världen går i timmar för att hämta vatten. Vatten som dessutom ofta är smutsigt och livsfarligt att dricka. Samtidigt som det för oss här i Sverige tar ungefär 10 sekunder att hämta vatten.

Kiviks Musteri vill genom sitt samarbete med WaterAid se till att fler människor i världen får rent vatten i skolor, sjukhus och nära hemmet.

Idag lever 844 miljoner människor utan tillgång till rent vatten och sjukdomar orsakade av smutsigt vatten dödar varje år fler människor än alla former av våld, inklusive krig.

En svensk har cirka 10 meter till närmsta kran. I världens fattigaste delar går framförallt kvinnor i timmar varje dag efter vatten, vatten som dessutom ofta är smutsigt.

– Tillgång till rent vatten är en förutsättning för människors hälsa, för att barn ska kunna gå i skolan och för att kvinnor ska kunna leva bra och jämställda liv. WaterAids vision är en värld där alla människor har tillgång till rent vatten, och vi är väldigt glada över att Kiviks Musteri och deras kunder vill bidra till att göra det möjligt, säger Cecilia Chatterjee-Martinsen, generalsekreterare för WaterAid Sverige.

Kiviks Musteris kampanj Blanda&Ge har pågått sedan 1 dec 2017. Som konsument av de koncentrerade fruktdryckerna är man med och bidrar genom att företaget oavkortat skänker delar av försäljningen till WaterAid. Hitintills har kampanjen bidragit till att ungefär 2 500 personer fått en bättre livskvalitet genom rent vatten.

- Vi är väldigt glada över att kampanjen nått så bra resultat, och vill tacka våra kunder för att vi tillsammans, och fortsatt framåt kan hjälpa människor med rent vatten, säger Mikael Ek, affärsutvecklingschef på Kiviks Musteri.

För mer information kontakta:
Mikael Ek, Affärsutvecklingschef, Kiviks Musteri
mikael.ek@kiviksmusteri.se
Tel 0414-719 42

Presskontakt WaterAid:
Petter Gustafsson, kommunikatör
petter.gustafsson@wateraid.se

Kiviks Musteri förädlar frukt och bär. Vi vet hur man bäst bevarar den goda nyskördade smaken och värnar om allt som är bra i frukt och bär, om välbefinnande och en hållbar framtid – med fyra generationers samlade kunskap, hantverk och nyfikenhet.

I Kivik, där Österlen möter Hanöbuktens kritvita stränder, planterade Henric Åkesson 1888 de äppelträd som skulle bli Sveriges första yrkesmässiga fruktodling. Han lade samtidigt grunden till familjeföretaget Kiviks Musteri. Idag är platsen ett populärt besöksmål, med fler än 200.000 människor som varje år vill uppleva Musteributiken, Restaurang Kärnhuset, Äpplets Hus, Stinas Café, våra vackra trädgårdar och äppelodlingar. Kiviks Musteri driver också Solnäs Gård utanför Lund, en av Sveriges största fruktodlingar med gårdsbutik och café. Vi är idag Nordens ledande musteri med tillverkning i Kivik och Stenhamra.