Äpplets Hus guldäpple 2007 tilldelas  Sveriges Biodlares Riksförbund

Äpplets Hus guldäpple 2007 tilldelas Sveriges Biodlares Riksförbund

Pressinformation 26/9-2007 Äpplets Hus guldäpple 2007 tilldelas Sveriges Biodlares Riksförbund Beslutsmotivering: Biodlare gör stora insatser tillsammans med små insekter. Honungsbin är jämte humlor de viktigaste pollinatörerna för ett stort antal nyttoväxter men även för många vilda växter. En god pollinering är en förutsättning för riklig fruktsättning och bidrar även till att den biologiska mångfalden och produktionsförmågan i kulturlandskapet bevaras. Biodling är därför av stor betydelse både i ett regionalt och nationellt perspektiv - inte minst vid odling av frukt i kommersiella odlingar. Priset delas ut lördagen den 29 september 2007 kl 13.45 på Hamnplan i Kivik i anslutning till Äpplemarknaden och dess 20-års firande. Priset tas emot av Sveriges Biodlares Riksförbunds ordförande Åke Sandquist tillsammans med Bo Lindahl från Distrikt Skåne. Prisutdelare är ordföranden i Äpplets Hus i Kivik, Nils Eric Svensson Fotnot: Styrelsen för Ideella föreningen Äpplets Hus i Kivik delar varje år ut priset Årets Guldäpple. Priset tilldelas någon som utfört förtjänstfull gärning inom äpplets värld. Medlemmar i föreningen är SLU Balsgård-Institutionen för hortikulturell genetik och växtförädling, Region Skåne, Svenska Äpplen ek för., Tetra Pak och Kiviks Musteri AB. Föreningen har till ändamål att förmedla en korrekt och opartisk bild av livsmedelsproduktionen av nordiska frukter och bär, samt att utifrån ett regionalt och historiskt perspektiv åskådliggöra den aktuella utvecklingen inom sektorer som forskning, ekologi, miljö och växtförädling. Med äpplet i centrum skall nordiska frukter och bär få en tydligare profil hos slutkonsumenten. Möjlighet finns att träffa pristagaren direkt efter prisutdelning på Hamnplan i Kivik vid äppeltavlan eller i Äpplets Hus efter 14.00 efter överenskommelse. För information: Nils Eric Svensson Näringslivsutveckling Region Skåne Stortorget 9 211 22 Malmö Tel (även mobil): +46 40 623 97 33 E-mail: nils-eric.svensson@skane.se Åke Sandquist Ordf. Sveriges Biodlares Riksförbund Trumpetarev. 5 590 19 Mantorp Tel 0735-233 120 Äpplets Hus i Kivik 277 35 Kivik Tel. 0414-719 00 www.appletshus.se