Kiviks Musteri blir delägare i CanMan

Kiviks Musteri blir delägare i CanMan

Burk har de senaste åren blivit ett av de hetaste förpackningsformaten för dryck. Kiviks Musteri som tillverkar och fyller drycker av frukt, bär och grönt samt alkoholprodukter, både i egen regi och i form av legotillverkning, erbjuder flertalet förpackningslösningar i sin fabrik i Kivik; allt ifrån pappersförpackningar till glas, bag in box och pouch. På grund av platsbrist har det inte funnits möjlighet att bygga ut för att också kunna erbjuda dryck på burk. Därför kommer Kiviks Musteri nu att bli delägare i CanMan.

Kiviks Musteri är ett familjeföretag som grundades redan 1888. Idag erbjuder man allt från must, cider, fruktdryck, vin och glögg, men även annat gott från frukt och bär. All tillverkning sker på Musteriet på Österlen, mitt bland äppelodlingarna. En betydande del av företagets verksamhet är tredjepartstillverkning, där man är en helhetsleverantör gällande fyllning av drycker i Skandinavien.

CanMan startade 2016 i Umeå och har på kort tid blivit en framstående burkleverantör som prisats av både DI Gasell och EY Entrepreneur of The Year. Företaget arbetar skandinaviskt med allt från så kallad mobil tappning[1], till blandning och tappning på produktionsanläggningen i Göteborg, service av tappningsmaskiner och försäljning av burkar.

Nu blir alltså Kiviks Musteri delägare i CanMan.

- Fyllning i burk är efterfrågat och vi ser inga tecken på att trenden kommer avta. Snarare är vi övertygade om att kommer vi se mer olika typer av dryck i den här förpackningslösningen, säger Kiviks Musteris VD Thomas Jensen. Då vi vill fortsätta vara en helhetsleverantör är det här ett steg i precis rätt riktning. Vi är imponerade av CanMans tekniska kunnande och enorma drivkraft utan rädsla för utmaningar, och ser fram emot ett givande samarbete, fortsätter Thomas.

Burk är ett miljövänligt och hållbart förpackningsalternativ. Inte minst för att det släpper ut lite koldioxid vid tillverkning i jämförelse med andra förpackningsalternativ men också för att burken är lättare än exempelvis glas, vilket påverkar positivt vid transport[2]. Men burkar är också 100% återvinningsbara, i det oändliga.

- CanMans övergripande syfte är att skapa hållbar affärsnytta för dryckesproducenter. Detta ligger väl i linje med Kiviks Musteris positionering. Vi, som ungt entreprenörsbolag med ständigt fokus på problemlösning och nära kundrelation, tillsammans med Kiviks Musteris mångåriga kunskap, kvalitet och långsiktiga arbete är en strålande matchning med många synergieffekter, säger CanMans VD Tor Troeng.

CanMan kommer fortsatt att vara ett oberoende företag, majoritetsägt av grundarna.

[1]Tappningsutrustning körs ut och installeras på det aktuella bryggeriet. Efter fyllning av burkarna packas utrustningen ihop igen och företaget kan använda platsen till annat.