​Kiviks Musteri har tekniken som förlänger den svenska äppelsäsongen

​Kiviks Musteri har tekniken som förlänger den svenska äppelsäsongen

Tack vare en specifik lagringsmetod kan man njuta av svenska äpplen året runt. Kiviks Musteri är en av odlarna som har tekniken.

Vid äppelodlingarna utanför Lund, på Kiviks Musteris gård Solnäs Gård, finns idag fyra stycken ULO-lager (Ultra Low Oxygen). Tack vare denna moderna lagringsmetod kan delar av höstens äppelskörd långtidslagras med bevarad smak och konsistens.

Äpplena bevaras hållbara längre genom att de läggs i svala rum med begränsad syrehalt och lägre temperatur. Den lägre syrehalten gör att mognadsprocessen avstannar, man kan säga att de somnar in. Äpplena fortsätter att andas under lagringen, men det går mycket långsammare. När lagret sen öppnas, ser de ut och smakar precis som när de placerades där.

-Vi har haft våra ULO-lager ända sedan 2014, då vi förvärvade Solnäs Gård och dess tillhörande odlingar. Vi har möjlighet att lagra upp till cirka 500 ton frukt i dessa lager. Olika sorter kräver olika syrehalter och olika temperaturer för att bevaras på bästa sätt, så det gäller att planera sin lagerhållning, säger Kiviks Musteris odlingschef Jan Flemming Jensen.

-Vi är glada att kunna bidra till att fler får tillgång till svensk frukt under större del av året, säger Jan.

Så nu när plocksäsongen är över låter Musteri vissa av sina äpplen somna in och väcker dem igen när de försiktigt lyfts ut ur lagren för att sorteras och skickas iväg till olika grossister.

ULO-tekniken tillsammans med konsumenternas ökade efterfrågan på svenska råvaror, ger svenska äpplen en fantastisk möjlighet att ta för sig på marknaden. Idag är endast ett av fyra äpplen som säljs i Sverige svenskt, enligt uppgifter från Äppelriket Österlen som är Sveriges största fruktodlarförening.

Presskontakt Kiviks Musteri
Ulrika Wistrand, kommunikatör
ulrika.wistrand@kiviksmusteri.se

Kiviks Musteri förädlar frukt och bär. Vi vet hur man bäst bevarar den goda nyskördade smaken och värnar om allt som är bra i frukt och bär, om välbefinnande och en hållbar framtid – med fyra generationers samlade kunskap, hantverk och nyfikenhet.

I Kivik, där Österlen möter Hanöbuktens kritvita stränder, planterade Henric Åkesson 1888 de äppelträd som skulle bli Sveriges första yrkesmässiga fruktodling. Han lade samtidigt grunden till familjeföretaget Kiviks Musteri. Idag är platsen ett populärt besöksmål, med fler än 200.000 människor som varje år vill uppleva Musteributiken, Restaurang Kärnhuset, Äpplets Hus, Stinas Café, våra vackra trädgårdar och äppelodlingar. Kiviks Musteri driver också Solnäs Gård utanför Lund, en av Sveriges största fruktodlingar med gårdsbutik och café. Vi är idag Nordens ledande musteri med tillverkning i Kivik och Stenhamra.