FoodTankers tankbil, körd på HVO, vid de blommande äppelträden på Kiviks Musteri.

Kiviks Musteri ställer om till HVO för alla transporter av råvaror

Kiviks Musteri fortsätter satsa på hållbarhetsarbete där man nu också omfamnar miljövänligare bränslealternativ och övergår till HVO i sina tankbilar.

Kiviks Musteri tar ännu ett betydande steg för att främja hållbarhet och miljömedvetenhet genom att övergå till HVO (Hydroliserad Vegetabilisk Olja) som bränsle i sina tankbilar från och med den 1 maj.

I ett strategiskt drag för att minska sin miljöpåverkan och stärka sitt engagemang för hållbarhet, väljer Kiviks Musteri att ersätta traditionell diesel med HVO. HVO är känt som ett betydligt mer miljövänlig alternativ till diesel och det är ett steg i linje med företagets övergripande miljöstrategi.

För tanktransporterna minskar CO2-utsläppen med 90% genom övergången till HVO-bränsle, vilket motsvarar en total minskning på 207 000 kilogram CO2. Med traditionell diesel uppgår CO2-utsläppen till 230 000 kilogram, medan de med HVO-bränsle endast är 23 000 kilogram.

- Här är en ytterligare bekräftelse på vårt åtagande för en mer hållbar framtid. Förändringen betyder att 100% av våra råvaror och produkter som levereras i bulkbil nu transporteras med HVO vilket vi är otroligt glada och stolta över," säger Nina Hjalmarsson, Supply Chain Director på Kiviks Musteri. Vi är glada över den betydande minskningen av vår klimatpåverkan som vi uppnår genom att byta till HVO-bränsle, avslutar Nina

HVO, eller hydroliserad vegetabilisk olja, är ett förnybart bränsle som tillverkas genom omvandling av vegetabiliska oljor och fett från exempelvis matavfall och andra organiska material. Bilarna körs av FoodTankers som har ett mångårigt samarbete med Kiviks Musteri och vars vision är att vara det mest hållbara logistikföretaget i Europa gällande oförpackat livsmedel i tank.

Kiviks Musteri fortsätter att vara aktivt engagerat i att främja hållbarhet och bidra till en mer miljövänlig framtid. Genom att investera i HVO som bränsle för sina tankbilar, visar företaget sitt åtagande för att minska sin klimatpåverkan och vara en del av lösningen för en mer hållbar planet.

Här kan du läsa mer om Kiviks Musteris hållbarhetsarbete.

Kiviks Musteri är ett svenskt familjeföretag i femte generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade på frukt, bär och grönsaker. Vi har funnits på Österlen sedan 1888 och är idag ett modernt svenskt livsmedelsföretag med en familjär företagskultur och stort engagemang för bygden. Hållbarhet och ansvar kommer naturligt för oss som företag i en naturnära miljö. Idag har Kiviks Musteri omkring 200 engagerade medarbetare och omsätter cirka 700 msk. Varje år tar våra besöksmål i Kivik och på Solnäs Gård utanför Lund emot en kvarts miljon besökare som njuter av miljön, handlar i butikerna och kopplar av i våra vackra trädgårdar, caféer och restauranger.