Kronovalls vinslott Tirage årets bästa köp

Vinordic Wine Challenge har utsett Kronovalls slott Tirage 2000 till Bästa köp (Best Value) 2011. Vinet segrade i klassen ”Mousserande vin för 150 kronor eller mer”.

Winordic Wine Challenge är Sveriges enda EU-certifierade vintävling, vilket är en garanti för en korrekt och neutral bedömning.  Tävlingen är ett samarbete mellan Vinordicmässan och tidningen Allt om vin.

Vinet har lagrats i slottets iskällare i 10 år och är framställt i enlighet med de traditionella metoderna för tillverkning av Champagne.

- Det är en kvalitetsstämpel för vårt vin och vi är mycket glada för utmärkelsen, säger Pernilla Wadmark, produktchef på Åkesson.

Kronovalls Vinslott på Österlen i Skåne är även ett populärt utflyktsmål som tar emot både konferenser och privata bokningar.

I årets jury ingick sommeliererna Susanne Berglund Krantz, Ulf Engelhardt, Åsa W Karlson och Jan Rosborn, tillsammans med vinjournalisterna Igor Arvidsson, Gunilla Hultgren Karell, Claes Löfgren och Magnus Waern.

Mousserande vin 150:- +/75 cl
Kronovalls Vinslott Tirage 2000
Art.nr. 77025-01  Pris: 169 kr

För mer information vänligen kontakta

Pernilla Wadmark
Produktchef Åkesson
Mobil. 0709-51 39 60
e-mail: pernilla.wadmark@akessonvin.com

för bilder: www.kiviks.se/press se även www.akessonvin.se

Kiviks Musteri AB drivs av fjärde generationen Åkesson. Musteriet ligger kvar på sin ursprungliga plats, mitt bland äppelodlingarna på Österlen. I koncernen ingår bland annat varumärkena Kiviks Musteri, Åkesson och Åkesson Kronovalls Vinslott och affärsområdet Kronovalls Vinslott.