Rekordmånga äppelmuster i det femte Svenska Mästerskapet

Rekordmånga äppelmuster i det femte Svenska Mästerskapet

Must-SM 2021 – det femte i ordningen – lockar mustaktörer från alla delar av Sverige. Från Skåne i söder till Sundsvall i norr. Totalt deltar 29 mustaktörer med 74 olika äppelmuster, fördelat på fem tävlingsklasser.

- Vår tävling inspirerar deltagarna att utmana sig själva till att göra underverk med höstens äppelskörd. Alla tävlingsbidrag får ett skriftligt omdöme från juryn. På så sätt lyfter vi tillsammans kvalitén på svensk äppelmust, säger Kimmo Rumpunen, juryns ordförande.

- Den svenska äppelmusten speglar en mångfald av smaker - äppelsort, jordmån, odlingsplats, skördetillfälle, mognadsgrad, väder och vind påverkar. Äppelmust i alla dess varianter är ett utmärkt alkoholfritt alternativ och därmed en smak-skatt för landets krögare och restaurangägare, fortsätter Kimmo.

Juryn har ett gediget arbete framför sig. De ska blind-testa och bedöma samtliga tävlingsbidrag för olika kvalitetsegenskaper som utseende, doft och smak. Jurybedömningen hålls sluten medan premieringen redovisas i en digital livesändning på Facebook fredagen 26/11 kl. 15.00.

Årets jurymedlemmar är:

Elke Jung – Sommelier, journalist, Vinbanken.
    Titti Qvarnström – Michelinkock, Kreativ ledare för Folk Mat & Möten, ledamot av Skåneländska Gastronomiska Akademien.
    Martin Ragnar – Docent, författare, ledamot av Svenska Dryckesakademien, ledamot av Skåneländska Gastronomiska Akademien.
    Kimmo Rumpunen – Forskare, växtförädlare, dryckesutvecklare, ledamot av Skåneländska Gastronomiska Akademien.

För mer information, vänligen kontakta:
    Malena Borgström (sekreterare Svenska Musterier)
    Email: malena.borgstrom@kiviksmusteri.se
    Telefon: 0703-871940

Svenska Musterier är en ideell sammanslutning med uppgift att lyfta fram musterinäringen som en livsmedelsnäring med djupa rötter i det svenska matkulturarvet och därigenom stärka dess profil i Sverige.

Malena Borgström

Evenemangsansvarig 070-387 19 40