Cider på 100% svenska äpplen från Kiviks Musteri

Svensk cider på 100% äpplen

Kiviks Musteri lanserar en serie cidrar gjorda på 100% äpplen. Varje cider har fått sin smak från en viss äppelsort eller från äpplen odlade i en specifik odling.

Kiviks Musteris nya cidrar visar att svenska äpplen är fantastiskt goda att göra cider på och erbjuder ett brett spektrum av smaker.

-Ett äpple är inte bara ett äpple. Varje sort har sin unika smak och kombination av syra, sötma och arom. Vi lyfter fram varje äppelsorts smak och adderar vårt hantverk i ciderframställningen, säger Mikael Adolfsson, cidermakare på Kiviks Musteri.

-Cox Orange, Hollsteiner Cox, Gravenstein, Ingrid Marie och Belle de Boskoop är alla gamla klassiska äppelsorter som inte längre odlas i större utsträckning på grund av minskad efterfrågan i handeln. Men de är fantastiska att göra cider på! Vi vill bevara dessa och fortsätter därför att odla dem, det vore synd att förlora en sådan smakskatt, säger Mikael.

Inom vinbranschen pratar man om smaker från olika regioner. Samma gäller för cider.
-Äpplenas smak påverkas av såväl jordmån som av väder och vind. I odlingarna på Solnäs Gård i Fjelie utanför Lund mognar äpplena extra gynnsamt, det märks på smaken i cidern, säger Mikael.

Cidern tillverkas i små volymer och säljs under begränsad tid.

Flaskjäst Gravenstein Cider 7%, 75 cl.
Systembolaget TSE: 129 kr, 13 juli
En torr och elegant cider med en upplevelse full av blommor och ljusa bär avslutat med en finstämd bitterhet. Med delikat balans mellan äpplets sötma, dess distinkta syra och sträva fruktighet, skapar Gravenstein en smakrymd långt över det mesta. Att njutas som den är idag tillsammans med skaldjur eller annan elegant sjömat. Eller varför inte lagra i källaren och följa med på en resa mot ännu större smakupplevelser!

Solnäs Päroncider 4,0%, 27,5 cl.
Systembolaget TSLS: 24 kr, 1 juli
Päroncider gjord på sorterna Alexander Lukas, Concorde samt en tredjedel Mutzuäpplen. Den naturliga sötman ger en frisk smakupplevelse full av karaktären från gårdens egna päron. Njut den väl kyld som drink eller varför inte tillsammans med en somrig dessert med svenska bär!

Ingrid Marie Tankjäst Cider 5%, 75 cl.
Systembolaget TSLS: 79 kr, 2 september
Det vackra och välkända Ingrid-Marieäpplet har en rund och fyllig smak. Musten från äpplena har fått jäsa på trycktank till rätt smakbalans mellan sötman och de livliga syrorna. Cidern är torr med livlig syra och en elegant fruktighet. Smak och doft har en förnimmelse av Ingrid-Marieäpplets aromer som nu samsas med vita persikor, syrlig ananas och honungsmelon.

Solnäs cider 4,5%, 75 cl.
Systembolaget: artnr 81834, 69 kr
En gårdscider gjord på äppelsorterna Gloster, Rubinstar och Mutzu med en frisk och balanserad smak. Äppelsmaken blir tydlig med eleganta inslag av päron och vita blommor. Moussen är fyllig och nästan krämig vilket ger cidern en lång och fyllig munkänsla. Njut den väl kyld som den är eller varför inte använda cidern i en uppfriskande drink!

Cox Äppelcider 2,2%, 75 cl.
Musteributiken i Kivik och Solnäs Gård i Fjelie
Halvtorr cider med låg alkoholhalt. Kolsyrad äppelmust och äppelvin från Cox Orange och Holsteiner Cox som fått jäsa naturligt. Friskt äpplig, med tydlig ciderkaraktär och elegant samt vuxen i smaken. Avslutet är fullt av fina bubblor och har en lång syrlig avslutning.

Belle de Boskoop Äppelcider 0,5%, 27,5 cl.
Systembolaget: artnr 1908, 21 kr
Halvtorr cider med låg alkoholhalt. Knivskarp syra tillsammans med en elegant sötma och djup kryddighet. Här lyfts äpplets komplexitet fram ljuvligt och upplevelsen blir en smakexplosion som verkligen lyfts fram av de pigga bubblorna.

Solnäs Vinteräpplen cider 0,5%, 27,5 cl
Musteributiken i Kivik och Solnäs Gård i Fjelie
En alkoholsvag skånsk gårdscider. De olika vinteräpplena i denna cider skapar en djup och mustig karaktär med tydlig ciderkaraktär, som avslutas med en mjuk syra och uppfriskande bubblor.

Möt oss och smaka cidrarna på Cider- & Matfestivalen den 22 juli:

För mer information, vänligen kontakta:
Ulrika Wistrand, kommunikationschef Kiviks Musteri
E-mail: ulrika.wistrand@kiviksmusteri.se

Kiviks Musteri är ett svenskt familjeföretag i femte generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade på frukt, bär och grönsaker. Vi har funnits på Österlen sedan 1888 och är idag ett modernt livsmedelsföretag med en familjär företagskultur och stort engagemang för bygden. Hållbarhet och ansvar kommer naturligt för oss som företag i en naturnära miljö. Idag har Kiviks Musteri 200 engagerade medarbetare och omsätter ca 700 msk. Varje år kommer dessutom 220.000 personer till våra besöksmål i Kivik och på Solnäs Gård för att uppleva oss på plats.