Jurymedlemmarna Titti Qvarnström och Kimmo Rumpunen

Sveriges bästa must 2020

Idag presenterade Svenska Musterier vinnarna i Must-SM 2020. Bland 55 tävlingsbidrag har fem vinnare i fem tävlingsklasser utsetts.

Utan att veta vad och vilken äppelmust de smakar, poängbedömer jurymedlemmarna mustens utseende, doft och smak. Den must med högst poäng står som slutlig segrare.

-Årets startfält var imponerande. Det innehöll såväl en bredd som smakdjup, säger Kimmo Rumpunen, juryns ordförande.

-Vår svenska musterinäring växer och under de fyra år som Must-SM arrangerats har vi sett en fantastisk utveckling av den svenska äppelmusten. En ren kvalitetsprodukt som allt mer tar sig in som ett självklart alkoholfritt alternativ på landets krogar och restauranger, fortsätter Kimmo.

Årets vinnare är:
-Kiviks Musteri, Gravenstein 2020 (Sortren klar äppelmust)
-Malva Gård, Holsteiner Cox (Sortren äppelmust med mer eller mindre andel fruktkött)
-Kiviks Musteri, Björn Ranelid Paradismust 2020 (Klar äppelmust av flera sorters äpplen)
-Backroad Farm, Red October (Äppelmust med mer eller mindre andel fruktkött av flera sorters äpplen
-Norrtelje Musteri, Äpple & Lingon från Roslagen (Innovativa drycker där äppelmust utgör huvudsaklig ingrediens)

Läs mer: https://www.must-sm.se/

Svenska Musterier är en ideell sammanslutning med uppgift att lyfta fram musterinäringen som en livsmedelsnäring med djupa rötter i det svenska matkulturarvet och därigenom stärka dess profil i Sverige.

För mer in formation:
Malena Borgström, sekreterare Svenska Musterier
malena.borgstrom@kiviksmusteri.se
0703-871940

Kiviks Musteri är ett svenskt familjeföretag i femte generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade på frukt, bär och grönsaker. Vi har funnits på Österlen sedan 1888 och är idag ett modernt livsmedelsföretag med en familjär företagskultur och stort engagemang för bygden. Hållbarhet och ansvar kommer naturligt för oss som företag i en naturnära miljö. Idag har Kiviks Musteri 200 engagerade medarbetare och omsätter ca 700 msk. Varje år kommer dessutom 220.000 personer till våra besöksmål i Kivik och på Solnäs Gård för att uppleva oss på plats.

Ulrika Wistrand

Presskontakt Kommunikationschef Kommunikation +46702886329