Kiviks Musteri ligger alldeles invid Östersjön och nationalparken Stenshuvud

​Vatten och Östersjön viktigt för Kiviks Musteri

Kiviks Musteri inleder samarbete med flera organisationer kring konkreta projekt för ett renare Östersjön. Initiativet är ett led i företagets mångåriga arbete med att hushålla med sin vattenanvändning och värna om den miljö man gränsar till invid Östersjön och nationalparken Stenshuvud på vackra Österlen.

Livsmedelsproduktionen står för cirka 70 % av den globala vattenanvändningen. För att nå FN:s globala hållbarhetsmål måste varje enskilt livsmedelsföretag vara en drivande kraft i att minska sitt vattenuttag och arbeta för effektivare vattenanvändning.

Kiviks Musteri har sedan många år egna vattenkällor och ett biologiskt reningsverk som renar processvattnet, innan det återförs till äppelodlingarna via droppbevattning i ett eget hållbart kretslopp. Utöver detta arbetar man löpande med förbättringar för att bli effektivare i sin vattenanvändning. Såväl med hjälp av ny teknik som exempelvis automatiserade pastörer till interna processer som effektivare diskhantering.

Det var därmed naturligt att i fjol underteckna det hållbarhetsmanifest som Livsmedelsföretagens branschorganisation tagit fram, där effektivare vattenanvändning är ett av målen.

– Vårt familjeföretag har funnits här i fem generationer. Vi ligger alldeles invid Östersjön och är helt omslutna av naturen. Vi vill att även framtida generationer ska kunna leva och verka här, därför värnar vi om en hållbar livsmedelsproduktion och en ansvarsfull vattenanvändning, säger Stina Andrén, hållbarhet- och utvecklingschef på Kiviks Musteri.

Kiviks Musteri stödjer bland annat projekt på Sveriges Lantbruksuniversitet och Sveriges Sportfiske- och Fiskevårdsförbund, som båda arbetar för att minska Östersjöns övergödning och bidra till ett renare hav. Båda projekten går ut på att utnyttja vass i våtmarker för att suga upp näringsöverskottet innan det når ut i havet. Vassen kan sen skördas och återanvändas till djurfoder samtidigt som gäddor får tillhåll att föröka sig i. Även lokalt har man valt att aktivt stödja miljöarbete för ett renare Östersjön genom föreningen Samverkan för Hanöbukten.

För mer information kontakta:

Stina Andren, hållbarhet- och utvecklingschef Kiviks Musteri
stina.andren@kiviksmusteri.se

Ulrika Wistrand, kommunikationschef Kiviks Musteri
ulrika.wistrand@kiviksmusteri.se

Kiviks Musteri är ett svenskt familjeföretag i fjärde generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade på frukt, bär och grönsaker.Vi har funnits på Österlen sedan 1888 och är idag ett modernt livsmedelsföretag med en familjär företagskultur och stort engagemang för bygden. Hållbarhet och ansvar kommer naturligt för oss som företag i en naturnära miljö.Idag har Kiviks Musteri 180 engagerade medarbetare och omsätter ca 700 msk.Varje år kommer dessutom 250.000 personer till våra besöksmål i Kivik och på Solnäs Gård för att uppleva oss på plats.