Årets digitaliseringsmöte. Göra gott med digitalisering.

Årets digitaliseringsmöte. Göra gott med digitalisering.

För en vecka sedan deltog beslutsfattare från Sveriges största B2C-företag på Kivras årliga digitaliseringsmöte. Temat för i år var “göra gott med digitalisering”.

Marcus Wallenberg, styrelseordförande FAM, var en av talarna. Han pratade om plattformen Forum för omställning. Plattformen syftar till att ge Sverige förutsättningar att möta de förändringar som sker i samhället som en effekt av digitaliseringen. Han berättade även om WASP. Sveriges största forskningssatsning inom AI och automatisering som har initierats av Wallenbergstiftelserna.

Efter Marcus var det dags för Danica Kragic Jensfelt. Danica är professor på KTH samt programchef för WASP. Hon delade akademins syn på att göra gott med digitalisering. På scen berättade hon om det som gör WASP unikt. Att satsningen är tvärfunktionell då den omfattar såväl teknik, humaniora och samhällskunskap. Hon menade att man behöver alla dessa perspektiv för att kunna ställa de rätta frågorna. Och på så sätt även utveckla tekniken i rätt riktning.

I år hade vi även äran att gästas av Christopher Wylie. Känd som visselblåsaren från Cambridge Analytica. Idag är Christopher Director of Research på H&M. Han berättade om den omskrivna skandalen. Och delade med sig av insikter och vikten av att företag tar ansvar och skyddar konsumenters integritet.

Slutligen talade Kivras VD, Anna Bäck. Anna berättade om Kivras tillväxtresa. Och hur Kivra ständigt arbetar med att hitta nya sätt att göra gott. Hon berättade att 40% av Sveriges vuxna befolkning använder Kivra. Att fler än 15 000 företag, organisationer och myndigheter är anslutna. Och att det snart blir möjligt att ta emot kvitton i Kivra.

Vi vill passa på att tacka alla som medverkade på årets digitaliseringsmöte.

Se alla filmer från digitaliseringsmötet