Är det verkligen så säkert “som ett brev på posten” att skicka brev med posten?

Är det verkligen så säkert “som ett brev på posten” att skicka brev med posten?

53% av respondenterna i PTS årliga undersökning påstår att de av misstag har fått någon annans post under de senaste tre månaderna (undersökningen gjordes i april 2012). Positivt är dock att 94,5% av 1:a klassbreven delades ut i tid. I den digitala världen skulle en leveranstid på 24 timmar dock definieras som något helt annat än “i tid”. Och har det dessutom någon betydelse att breven kommer fram i tid om de riskerar att hamna i fel brevlåda?

Om man tänker efter så är det lite konstigt att företag, organisationer och myndigheter fortfarande väljer att skicka fysisk post. Låt säga att vi kom på idén om det befintliga postsystemet idag. Vi presenterar ovanstående siffror och pitchar idén om att printa och distribuera känslig information till privatpersoner genom att lägga det i brevlådor som vem som helst i många fall kan öppna, alternativt så lägger vi posten i trappuppgången där vem som helst kan läsa informationen... Vem skulle nappa på den idén?

Med det sagt kan konstatera att det inte är så säkert “som ett brev på posten” att skicka brev med posten. Vi tycker det är dags att tänka om - därför skapar vi nu en säker digital brevlåda och ger därmed alla möjligheten att flytta brevlådan till mobilen.