Digitalisering för en bättre värld

Idag medverkade Kivras VD Stefan Krook vid samma seminariusom IT-minister Mehmet Kaplan, på IT&Telekomföretagens årsmöte 2015.

Mehmet Kaplan pratade om utvecklingen för digitaliseringen i Sverige och förklarade varför han anser att Sverige ska vara världsbäst på IT. Kaplan kommenterade att Sverige ofta hamnar i topp i rankingar inom IT och att vi som ledande nation är bra på att tidigt ge våra medborgare möjlighet att ta del av nya digitala tjänster. Kaplan konstaterade dock att vi ännu inte kan vara helt nöjda med utvecklingen av digitaliseringen av det offentliga Sverige.

Stefan Krook lyfte med anledning av detta frågan om att det digitala portot för myndigheter är noll kronor och att det därmed inte finns en affärsmodell för den offentliga satsningen för digital post, Mina Meddelanden. Angående avsaknaden av affärsmodell gjorde Stefan Krook en liknelse med elbranschen där politiker velat se en utbyggnad av vindkraft och för att stimulera detta betalar extra (genom sk elcertifikat) för de kwh som kommer från vind. Hur mycket vindkraft hade vi fått se om de som byggde verken inte fick betalt? Stefan Krooks tydligaste inspel till Kaplan var därför att se till att lösa affärsmodellen för Mina Meddelanden så att privata digitala brevlådeoperatörer i framtiden får betalt för portot även av myndigheter.

Mehmet Kaplan drog också paralleller till större visioner kring vad en världsledande IT-position kan leda till. Ytterst är vi med och skapar en bättre värld genom att skapa nya, hållbara IT-lösningar, menade Kaplan, men han poängterade att han tror att många företag inte tänker i de banorna. Kivras VD Stefan Krook höll dock inte med om detta utan tror att många företag vill vara med och driva utvecklingen framåt för en bättre värld (läs mer på twitter). Stefan Krook påpekade att han själv har ägnat de senaste 13 åren åt att försöka förbättra världen genom entreprenörskap genom bland annat elbolaget GodEl. Att genom företagande förbättra världen är också drivkraften bakom Kivra, påpekade Stefan Krook.

Stefan Krook var dock optimistisk, och konstaterade att regeringen gett i uppdrag åt Skattemyndigheten att få alla medelstora och stora myndigheter att använda digital post 2017. Läs mer i Ny Tekniks artikel "It-företag sågar it-ministern".

2015-05-07 12.15.43.jpg

2015-05-07 12.40.23.jpg

Se film när Mehmet Kaplan talar.

2015-05-07 12.46.29.jpg

Se film från paneldiskussionen.