Gemensam e-brevlåda för myndighetspost

Gemensam e-brevlåda för myndighetspost

Ett flertal nyhetssajter och tidningar, bl.a. Entreprenör24DNDI och SvD, har i veckan rapporterat om regeringens höstbudget och satsningen på Mina meddelanden → en e-brevlåda för myndighetspost. Tanken är att man framöver ska kunna ta emot mer och mer av sin myndighetspost digitalt.

För dig som privatperson är det goda nyheter! Myndigheterna är nämligen tydliga med att de förväntar sig att vi medborgare kommer vilja samla all vår post i en digital brevlåda. Därför kommer de låta privata digitala brevlådeaktörer såsom Kivra ansluta sig till infrastrukturen mina meddelanden. Då kommer du som Kivra-användare att ha möjlighet att ta emot post från företag, organisationer OCH myndigheter i din digitala brevlåda - ett steg i rätt riktning tycker vi då vår vision är att kunna förenkla din vardag!

På minameddelanden.se kan man läsa följande:
Snart finns fler e-brevlådor att välja bland. Idag finns bara en säker e-brevlåda för Mina meddelanden. På sikt kommer du kunna välja bland fler säkra e-brevlådor, om du vill få post från fler än bara myndigheter, kommuner och landsting.