Krångligt att tolka innehållet i vanliga räkningar

Krångligt att tolka innehållet i vanliga räkningar

Artikeln Räkningen som är svårast att förstå i DI beskrev hur svenskar tycker det är krångligt att förstå vad det egentligen är man betalar för på en räkning.

Elräkningen visar sig vara den räkning som är svårast att förstå enligt en undersökning av TNS Sifo beställd av Telge energi. Problematiken verkar ligga i att företag fyller fakturan med information, ibland på flera sidor, utan att egentligen fokusera på vad som är viktigast för kunden. Det senare är ett problem direkt kopplat till det faktum att företagen skickar ut fysiska räkningar. Vad gäller kundfokus så handlar det, i våra ögon, om att skicka räkningar och annan information till kunderna på deras villkor.

Om kunderna fick möjligheten att ta emot räkningar och annan information i en säker digital kanal som de själva valt så skulle innehållet kunna presenteras på ett mer intuitivt och mottagaranpassat sätt. Att man dessutom skulle kunna vända på e-fakturaflödet och låta kunden välja själv om de vill skapa en e-faktura när de ska betala en räkning gör inte saken sämre.

För visst vill vi alla slippa en massa krångel med räkningarna och förenkla vardagen?