Pole of Hope

Pole of Hope

Vi stöttar Aron Anderson i hans äventyr och arbete med att samla in pengar till Barncancerfonden. Idag lanserades Arons nästa projekt som blir hans största utmaning någonsin och den här gången hänger det på svenska folket att han klarar det.

- Det här blir mitt livs äventyr! Vi har planerat det här i 2 års tid så att det börjar närma sig känns helt overkligt, säger Aron Anderson.

Pole of Hope - ett iskallt äventyr
Ytterst få personer har gjort det tidigare och ingen har tidigare gjort det i sitski. Under en månads tid kommer Aron att utmana sig själv under extrema förhållanden för att utmana sina begränsningar och se vad som är möjligt. Genom äventyret vill Aron inspirera andra och ge hopp för att få andra att fortsätta kämpa för vad det drömmer om - därför blev namnet på projektet Pole of Hope.

I december 2016 ger sig Aron Anderson ut på sitt livs kallaste och farligaste äventyr - att som förste rullstolsburne person skida till Sydpolen. 640 km genom Antarktis isande landskap väntar. Se film om Pole of Hope

Se livesändning från lanseringen av Pole of Hope

- Aron har tagit sig an många extrema utmaningar men den här gången höll jag på att tappa hakan när han berättade om projektet. Samtidigt som utmaningen är extrem så tycker vi att det häftigaste med Aron är att han gör det han är riktigt bra på och samtidigt bidrar till en bättre värld. Därför stöttar vi Aron i projektet och bidrar även med upp till en miljon kronor till Barncancerfonden genom att skänka 20kr för varje användare som registrerar sig via kivramotcancer.se, säger Stefan Krook, VD på Kivra.

Nyheter24: "Arons extrema utmaning – första rullstolsburne att skida till Sydpolen"

Hur går insamlingen till?
Det är 640 km att skida. För varje 10 kr som doneras får Aron skida 1 meter. För varje ny månadsgivare till Barncancerfonden får Aron skida 700 meter. Målet är högt, rekordstora 6,4 miljoner kronor.

Om Pole of Hope
Aron Anderson står nu inför sitt största, längsta och troligtvis farligaste äventyr. Ytterst få personer har gjort detta tidigare och ingen har tagit sig an det i rullstol. Under december 2016 kommer Aron skida från kontinentkanten av Antarktis till Sydpolen.

Han kommer att staka sig fram i en sitski. Det är en utmaning på ca 640 km i en medeltemperatur som ligger runt -27,5 °C (-17,5 °F ). Aron genomför detta för att utforska gränserna för vad som är möjligt. Som alltid vill han inspirera och motivera andra att sträva efter att uppnå sina egna mål och jaga sina drömmar. Aron vill ge människor runt omkring honom hopp om att “ingenting” är omöjligt — därav namnet Pole of Hope.

Förutom att utmana sig själv och inspirera andra genomförs Pole of Hope för att samla in pengar till Barncancerfonden. “När jag var 7 år drabbades jag av cancer i ländryggen och hamnade som 9-åring i rullstol till följd av det. Om inte Barncancerfonden hade funnits vet inte jag om jag hade varit i livet idag. Därför är det viktigt för mig att stödja dem och ge tillbaka genom att samla in pengar till deras livsviktiga arbete.”

Som stolt ambassadör för Barncancerfonden har Aron tidigare samlat in miljontals kronor till deras livsviktiga forskning - den här gången hoppas Aron att svenska folket ska hjälpa och stötta honom till en rekordinsamling.

Läs mer och stöd expeditionen på www.poleofhope.com

Om Aron Anderson
När Aron var liten drabbades han av cancer, när han var 9 år gammal opererades han och hamnade i rullstol. Han fattade tidigt beslutet att inte låta rullstolen stoppa honom, utan istället se vilka möjligheter den kunde ge. Idag är han friskförklarad och gör saker många med full rörlighet aldrig skulle kunna drömma om! Aron reser jorden runt och pressar sig själv i extrema situationer, både fysiskt och mentalt och har bland annat:

• Deltagit i 4 Paralympics i 3 olika sporter
  • Vunnit 10 guld i Junior VM i friidrott
  • Som förste person i rullstol bestigit Kebnekaise
  • Åkt Vasaloppet 3 gånger
  • Armcyklat från Malmö till Paris
  • Gjort en Svensk Klassiker under 24 timmar
  • Vunnit Wings for Life World Run Kalmar
  • Simmat 37 km över Ålands Hav
  • Bestigit Kilimanjaro
  • Genomfört en Ironman

Aron brinner för att hjälpa andra, något som blir väldigt tydligt i hans välgörenhetsarbete och som ambassadör för Barncancerfonden har han samlat in miljontals kronor. Som föreläsare är Aron väldigt uppskattad hos sin publik, som är allt från skolor till stora internationella företag. Ni har sett honom som programledare för Lilla Sportspegeln och i TV-sofforna, han har bestigit berg och simmat över hav.

Detta är ett av många “Aronäventyr” - besök Arons webbplats för att ta del av hans tidigare bragder. Läs mer på aronanderson.se

Om kivramotcancer.se
Det finns mycket vi gillar med Aron! Det vi gillar allra mest är att han bidrar till en bättre värld genom att göra det han är riktigt bra på. Vänner som vi är kan vi konstatera att det är något vi har gemensamt, dvs att vi gör det vi är bra på samtidigt som vi gör gott. Därför stöttar vi Aron i hans äventyr. Dessutom väljer vi att skänka 20 kr till Barncancerfonden för varje person som registrerar sig via kivramotcancer.se