Att fatta beslut som sparar miljoner

Att fatta beslut som sparar miljoner

Att låta pannan fortsätta gå i drift 10 år efter att designlivslängden har gått ut, att vänta med att byta ut de korroderade rörledningarna till det planerade underhållsstoppet och att övertyga ledningen om att det korrosionsskadade tryckkärlet kan fortsätta i full drift ända fram till det stora revisionsstoppet. Det är beslut som sparar in många miljoner kronor.

En akut reparation av ett korrosionsskadat tryckkärl skulle kosta drygt 2 miljoner kronor och dessutom stoppa produktionen i fyra veckor. Att slippa byta ut pannan och istället köra den i ytterligare 10 år innebar besparingar på flera miljoner kronor. Och att fortsätta använda korroderade rörledningar och hålla driften igång fram till stoppet gav tid för ett planerat och effektivt byte av rörledningarna.

Inspecta har hjälpt E.ON och Borealis med liknande verksamhetskritiska problem. Det har sparat både tid och kostnader. Jan Storesund, senior materialexpert vid Inspecta Technology, menar att det många gånger går att förlänga livslängden eller fortsätta driften trots en upptäckt skada. Utan att riskera säkerheten.

Kombination av kunskap

– Beroende på vad problemet är kombinerar vi de kunskaper som behövs för att lösa det. Vi har många års erfarenhet från de flesta process- och energiindustrierna och en djup kunskap inom provning, besiktning, materialkunskap, hållfasthetberäkningar och livslängdsanalyser. Tillsammans ger det en värdefull kunskap om objekten, säger Jan Storesund.

– Kompetenskombinationen ger en helhetsbild av objektet. Efter analyser kan vi sedan dra rätt slutsatser och ge förslag på åtgärdsprogram. Det ger ett gediget beslutsunderlag för kunden.

Tryggt beslut

Med en noggrann utredning och analys i ryggen är det lättare att bestämma vilka åtgärder som behövs. Du vet att du har hela bilden och kan ta ett välgrundat beslut, utan att chansa eller på något sätt äventyra säkerheten.

– Anläggningsägaren kan lita på att det vi kommer fram till stämmer. Analyserna ger ett gediget beslutsunderlag och tryggar ditt beslut om vad som ska göras.

– Det är värt mycket att kunna fortsätta använda rörledningen eller tryckkärlet i ytterligare de månader som är kvar till det planerade stoppet. Det gör stor skillnad att slippa göra något akut och illa genomtänkt, säger Jan Storesund.

För mer information kontakta gärna

Jan Storesund, Senior Materialexpert, Inspecta Technology, 08-5011 3093