Det hinner aldrig växa mossa på skogen

Det hinner aldrig växa mossa på skogen

Patroner och gamla anor till trots är skogsindustrin alltid intresserad av ny teknik och moderna metoder för att utveckla sin verksamhet. Nu har moderniseringen bl a kommit till kokerierna. Årets Skogsindustridagar i Sundsvall diskuterar framtidens kokerier, det bästa materialvalet och projektriskhantering vid investeringsprojekt och stora underhållsstopp. I samarbete med Pöyry och Idhammar breddar nu Inspecta branschseminariet ytterligare med kunskaper om process och kemi samt effektivt underhåll.

De senaste decennierna har svenska bruk fokuserat på att klara högre produktion och då investerat i nya sodapannor, nya indunstningsanläggningar och kausticering. Nu väljer flera bruk att bygga om kokerierna och går från batch-kokeri till kontinuerligt kokeri.

– De nya kokerierna är ett hett ämne och därför är vi glada att Mikael Lindström från KTH Fiber och polymerteknologi, kommer för att berätta om framtidens kokerier och vad det innebär, säger Mikael Sjöblom, Inspectas seminarieledare för Skogsindustridagarna.

Även om kontinuerligt kokeri ären beprövad metod innebär det en ny teknik för basning och impregnering av flis med flispumpning istället för högtrycks-kik (HT-kik).

Täcker hela branschen

I år breddas Skogsindustridagarna ytterligare med hjälp av två samarbetspartners; Pöyry och Idhammar, som tillför kunskap inom Process & Kemi och Effektivt Underhåll. Skogsindustridagarna kan nu erbjuda fyra sessioner att välja bland:

• Fiber & Återvinning
  • Process & Kemi
  • Projekt
  • Effektivt Underhåll

Dessutom kommer även värdegrundande ledarskap och skador på pannor, tryckkärl och rör att diskuteras.

– Skogsindustridagarna blir nu ännu mer heltäckande för branschen, oavsett vilken roll du har. Att träffas, nätverka, dela erfarenheter och lära sig av andra behövs för att hela tiden utvecklas, säger Mikael Sjöblom.

Skogsindustridagarna hålls i Sundsvall den 19-20 mars.
Redan den 18 mars finns möjlighet att gå kurser som Ny PED,Korrosion inom Skogsindustrin, Plast- och kompositmaterial och Flänsförbandsutbildning.

Tiderna förändras, men det personliga mötet förblir ryggraden för vår industri.
Historiskt bra möten

För mer information kontakta gärna

Mikael Sjöblom, Inspecta, 08-5011 3394