Kraftvärmebranschen ökar kunskapen

Kraftvärmebranschen ökar kunskapen

Snabba förändringar av bränslemixen inom kraftvärmebranschen ställer allt högre krav på anläggningarna. För att kunna upprätthålla drifttillgänglighet och effektivitet behövs ett större fokus på underhåll och livslängd. Årets Kraftvärmeseminarium samlar branschen för att diskutera hur utmaningarna ska bemötas.

– Kraftvärmeanläggningarna lever ett hårt liv. För att kunna undvika oplanerade stopp och om möjligt även förlänga den ursprungliga livslängden behövs ett ökat fokus på statuskontroller och en fördjupad kunskap om utrustningen. Det kan ge stora vinster, säger Mikael Kuokkanen, Inspecta.

Kraftvärmeseminariet samlar deltagare från hela branschen för att öka kunskapen och möjligheterna till driftsäkra anläggningar.

– Det är mycket värt att få träffa andra i branschen från andra anläggningar och diskutera liknande problem, säger Kristian Brandström, Inspecta.

Därför får alla deltagare möjlighet att gå kursen ”Reparation och ändring” dagen innan seminariet, utan kostnad.

– Vi tycker det är så pass viktigt för anläggningarna att ha koll på detta, så i år har vi valt att bjuda deltagarna utbildningen.

Nya regler påverkar

Inom några månader införs EU:s nya upphandlingsdirektiv. Eva Sveman, förbundsjurist vid Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), kommer till seminariet för att berätta vad det innebär för kraftvärmebranschen.

– Det är mycket som påverkar kraftvärmebranschen nu. Det kräver också att vi ökar kunskapen om hur vi planerar, investerar, driver och underhåller anläggningar. Vi står inför spännande tider, säger Mikael Kuokkanen.

Urval ur programmet

• Framtida automatisering
    Thomas Lagerberg, ABB
  • Erfarenheter från kemisk rengöring av moderna anläggningar