Sju gånger större intresse för VR-glasögon

Intresset för VR-glasögon har ökat explosionsartat. Elektronikkedjan Kjell & Company har märkt ett rejält uppsving för produktkategorin och säljer nu sju gånger fler VR-glasögon än i fjol.

Det riktiga startskottet för VR-glasögon var sommaren 2014 då Google delade ut en bit kartong på sin årliga utvecklarkonferens. Kartongbiten kallades kort och gott ”Cardboard” och kunde vikas ihop till en glasögonliknande hållare för mobilen.

– Google tog VR-tekniken till folket med hjälp av Cardboard. Det säljs fortfarande VR-lösningar för tiotusentals kronor, men det räcker trots allt med en mobil och en bit kartong för att börja uppleva den virtuella världen. Jag kan tänka mig att Google använde just kartong till sin första VR-glasögonmodell för att visa hur lite som egentligen krävs, förklarar Karl Emil Nikka, utbildningschef på Kjell & Company.

Sedan lanseringen av Cardboard har de mobilbaserade VR-glasögonen fortsatt att utvecklas. Idag finns designade och vadderade modeller som bygger på samma princip, men som samtidigt är betydligt bekvämare att använda. Många modeller har också justerbara linser för att ge användaren en bättre bildupplevelse.

VR-glasögon passar de flesta mobiler, men det finns några saker att tänka på.

• Det finns många VR-appar till både Android och iOS, men utbudet är bättre på Android-plattformen.
  • Mobiler med stora skärmar ger en bättre upplevelse än mobiler med små skärmar.
  • Mobilskärmar med hög pixeldensitet (hög upplösning) är att föredra.

– De senaste årens flaggskeppsmobiler har haft onödigt hög upplösning för normalanvändning. Men när det gäller just VR är det bra med extra hög upplösning eftersom skärmen är så mycket närmare ögonen, fortsätter Karl Emil Nikka.

Totalt räknar Kjell & Company med att sälja cirka 100 000 VR-glasögon under årets julhandel.

– Vi bestämde redan i somras att vi ville satsa på VR-glasögon i jul, berättar Erik Broddesson, sortimentschef på Kjell & Company. Vi har gott om VR-glasögon kvar i butikerna, men försäljningen har ökat mer än vi räknat med sedan HUI utsåg VR-glasögonen till årets julklapp. De kan därför ta slut före julafton.

Kjell & Company erbjuder i dagsläget tre olika VR-glasögonmodeller i prisklasser från 49,90 kr till 349,90 kr.

För mer information, kontakta Karl Emil Nikka.

Karl Emil Nikka
Utbildningschef