Nationaldagen blir Sillens Dag på Klädesholmen!

Sillen hör den svenska nationaldagen till. Varför inte fira denna dag och äta sillen på Klädesholmen i Bohuslän?

I år finns chansen när Klädesholmen den 6:e juni öppnar sin ö för sillsugna nationaldagsfirare genom att arrangera Sillens Dag för första gången. Arrangörer och initiativtagare till Sillens Dag är Salt & Sill och Klädesholmen Seafood. Syftet med arrangemanget är att skapa uppmärksamhet kring sillen och Klädesholmen samt att fira gamla svenska traditioner på Sveriges nationaldag.

Det blir förstås sillunch på hamnpiren med måsskrik och vågskvalp. Andra programpunkter är tillverkning av egen midsommarsill, besök på sillfabriken, en kulturhistorisk vandring på ön som redan 1594 beskrevs om ett gammalt fiskeläge av biskopen Jens Nilsen.

En av huvudpunkterna under Sillens Dag är att vi presenterar Årets Sill som är "Skagerack-matjes". En nyttig smakupplevelse av närfiskat och lokalproducerat har varit ledorden när vi har utsett Årets Sill, säger Per-Aste Persson,Klädesholmen Seafood. Sillen är fiskad i Skagerack förra hösten av Tjörntrålarna Lövön och Carmona. Fileterad och inkryddad på tunna hos MP Produkter i Mollösund. Efter 8 månaders lagring har den lagts in i glasburk på Klädesholmen enligt ett gammalt hemligt familjerecept.

Platsens starka anknytning till sillen har varit påtaglig under många hundratals år. I generation efter generation har klädesholmsborna saltat sill och utvecklat hemligheten bakom förädlingen av sill till en inlagd delikatess.

Idag förs dessa traditioner vidare av Klädesholmen Seafood och restaurangen Salt & Sill.

Programmet pågår mellan kl 12 och 16, med olika aktiviteter kring sillen och Klädesholmen:

-Sillunch på piren ut mot Salt & Sill

-Kulturhistorisk rundvandring med guide

-Klädesholmens museum - Sillebua

-Visning av sillkonservtillverkning på Klädesholmen Seafood

-Möjlighet att tillverka sin egen midsommarsill

-Sjöräddningen finns på plats för uppvisning, samt eventuellt möjlighet att gå ombord på en silltrålare

-Säsongspremiär för Salt & Sill med salt & grill

För vidare information vänligen kontakta:

Linda Eliasson

Södra Bohuslän Turism