Över 120 000 kronor till Sjöräddningssällskapet på Sillens Dag – Leif Mannerström utsedd till Årets Sill-stipendiat

Nationaldag och Sillens Dag. Besökarna strömmade till i tusental till Klädesholmen för att äta och köpa nysläppta Årets Sill 2013 – ”Bacon och pepparrot”, njuta av underhållning och delta i olika aktiviteter.

Försäljningen under Sillens Dag i fjol och av Årets Sill 2012 gav sammanlagt 122 750 viktiga kronor till Sjöräddningssällskapets verksamhet. Den symboliska checken överlämnades av Årets Sill-juryns ständige ordförande Peter Harryson.

För sin långa gärning i sillens tjänst utsågs Leif Mannerström till Årets Sill-stipendiat.

Efter att Tjörns kommunchef, Johan Fritz, hälsat välkommen och Kulturskolan sjungit nationalsången, presenterade Peter Harryson Årets Sill 2013 – ”Bacon och pepparrot” och lämnade över den rekordstora checken till Elisabeth Jansson Strömberg, Sjöräddningssällskapets kommunikations- och insamlingschef.

– Sjöräddningssällskapet finns tack vare alla medlemmar och givare. Ju fler sätt vi kan hitta på att samla in pengar på, desto mer sjöräddning. Årets Sill är ett sådant exempel. En innovation för oss, som på kort tid blivit en tradition både vad gäller folkfesten den 6 juni, där vi får chans att visa och berätta om vår verksamhet och vad gäller gåvan som ger oss möjlighet att fortsätta driva och utveckla vår verksamhet - att rädda liv till sjöss, säger Elisabeth Jansson Strömberg.

För sina 50 år i sillens tjänst och för sin kärlek till fisken fick Leif Mannerström Sillakademiens och Tjörns Sparbanks Årets Sill-stipendium på 10 000 kronor. Då Leif Mannerström själv firade 50-årig bröllopsdag på annan ort kommer stipendiet att lämnas över senare av Peter Harryson.

Rekordmånga besökare tog sig till Klädesholmen i år för att fira Nationaldagen och Sillens Dag.

– Det har varit ännu en fantastisk Sillens Dag. I år sålde vi otroliga 1 710 silluncher. Den försäljningen och ribbåtsåkningen ger ytterligare pengar till sjöräddningen, säger en mycket nöjd Sanna Hermansson, vd på Salt & Sill och tillsammans med Klädesholmen Seafood initiativtagare till Årets Sill och Sillens dag.

För ytterligare information, kontakta:
Presskontakt: Ann Waldeborn, 0702-69 53 01, ann.waldeborn@perspective.se
Bilder för fri publicering kontakta Ann eller se www.saltosill.se http://www.aretssill.se

Se också Klädesholmen Seafoods hemsida http://www.kladesholmen.se

Läs mer om Sjöräddningssällskapets viktiga och på frivillighet baserade verksamhet på http://www.sjoraddning.se

Årets Sill tas varje år fram i samarbete mellan Klädesholmen Seafood och skärgårdskrogen Salt & Sill på Klädesholmen vars köksmästare skapar fyra moderna och innovativa sillinläggningar, som presenteras för en jury. Jurymedlemmarna provsmakar och utser slutligen Årets Sill. Syftet med Årets Sill är att bevara och samtidigt utveckla svenska silltraditioner. Årets Sill bidrar med en krona per såld burk till Sjöräddningssällskapets verksamhet. Den vinnande sillinläggningen produceras av Klädesholmen Seafood. Årets Sill börjar säljas på Sveriges nationaldag den 6 juni.