Vinnaren Anders: ”Utan maskiner går det inte att återvinna”

Anders Nilsson på Ringsjöns Åkeri i Hörby har trots otaliga stölder rest sig och bara skrattat bullrigt åt motgångarna. Nu bygger han upp sitt drömprojekt – med hjälp av auktionsvinsten från Klaravik.

Alla har vi nog sett Musse Piggs husvagnssemester på julafton, när den skitiga uppställningsplatsen döljs bakom en vacker fejkfasad. För Anders Nilsson på Ringsjöns Åkeri finns dock drömmen i just det där skitiga och smutsiga. För det är bland grusgropar och lera i Hörby drömprojektet om en återvinningscentral blir till.

”Tanken är att detta ska bli en plats där företag i närområdet kan lämna och hämta material för sina byggprojekt”, säger Anders, och blickar ut över sina kullar av sand.

Bakslag i stölder

Men vägen till det som nu formar en dröm har inte varit spikrak. Tvärtom. De senaste åren har stöldligor gång på gång slagit undan benen för en företagare med framtidsvisioner. 2017 skrev Svensk Näringsliv om de 18 (!) stölderna hos Anders. Och även om det blivit bättre sedan dess kan Anders inte med säkerhet veta att det finns bränsle i tanken när han startar sina maskiner.

”Det är framförallt dieselstölder det handlar om. Även om det är störigt så har jag på något vis vant mig, och försöker lägga energin på annat. Sedan jag satte upp bättre belysning och skydd har det blivit mindre stölder också”.

Återkommande Klaravik-vinnare

Nu är det fullt fokus på att bygga upp det nya. I det har flera köp från Klaravik kommit till nytta. Ifjol ropade Anders bland annat hem ett krossverk, ett sorteringsverk, flera skopor – och inte minst en Volvo L90-lastmaskin.

”Lastmaskinen har verkligen kommit till användning. Trots att den är lite äldre (från 1989) går den fint och är stark nog att lyfta tunga massor på anläggningen. Utan maskiner som hjälp går det inte att återvinna någonting här”.

’Här’ är hemma i Hörby. Efter att under många år legat ute på vägarna, i sitt åkeri, är också Anders dröm om återvinningscentralen ett sätt att komma närmare nära och kära.

”Det är så skönt att kunna komma hem på kvällen och samtidigt kunna göra något utvecklande på dagen”.

I luften flyger enorma formationer av fåglar just förbi, på flykt söderut, bort från ett grått Skåne. Kvar står Anders i leran, mitt i sin dröm.

Om reportageserien Vinnare på Klaravik

På gårdar. I maskinhallar. I grustag. Överallt finns dem. Vinnarna. De som tagit steget och kastat sig ut. Och nu, lever sin dröm och visar att det är möjligt. I reportageserien om auktionsvinnarna på Klaravik är det de människorna, och deras berättelser, som är i fokus.

• volvo