Vinnaren Lars: "Ren och skär lycka på fyra hjul"

Till vardags plockar han, bokstavligt talat, isär tunga fordon till molekyler genom sitt företag Rackstad Bil & Delar i Arvika. Men det är bara en del av lyckan som har med fordon att göra i Lars Sundins liv. Företagsdrömmen gör att han kunde förverkliga en annan; att lägga beslag på den enda Chevrolet Corvette 427 L89:an som finns i landet genom auktionsvinsten på Klaravik.

Bilen får det att vattnas i munnen hos många veteranbilskännare. Men trots att Lars själv kan sägas tillhöra den intresseklubben var det nära att auktionen gick honom förbi.

– Jag ramlade över auktionen av en slump med någon dag kvar, bara. Och bilen fångade mig direkt. Och just det här exemplaret hade verkligen något extra. Inte minst tack vare hur mycket som faktiskt var i original – och lacken och färgen som enligt mig är den “rätta”. Det är rätt och slätt lycka på fyra hjul skulle jag säga.

“Lite som ett smycke”

Chevrolet Corvette 427 L89 är sannerligen ingen vanlig bil. Totalt tillverkades den i 390 exemplar då det begav sig. Lars auktionsvinst innebär samtidigt att det enda Sverigeexemplaret rullar vidare i landet.

– Det var också en del av tjusningen till att jag gav mig in i budgivningen från första början. Den har rullat i Sverige sedan 1976, och det är fint att det fortsätter så. Jag tror både jag och säljaren uppskattade det faktumet.

För Lars Sundin väntar nu härliga turer i sitt nytillskott till skinande kärra. Men som han själv uttrycker saken:

– Jag kommer att köra den med måtta ändå. För speciella tillfällen. Den är jäkla snygg att bara titta på, lite som ett smycke och en dröm bara det.

Om reportageserien Vinnare på Klaravik

På gårdar. I maskinhallar. I grustag. Överallt finns de - vinnarna. I reportageserien om auktionsvinnarna på Klaravik är det de människorna, och deras berättelser, som är i fokus.

• Transport

• veteranbil