Årets julklapp till kvinnligt företagande och arbete mot människohandel

Klaravik väljer att ge årets julklappar till två organisationer som på olika sätt jobbar för att förbättra livs- och företagsvillkoren i utvecklingsländer. För andra året i följd skjuter Klaravik till ett ekonomiskt tillskott till Maiti Nepal som jobbar mot trafficking och människohandel i Nepal. Till julen 2019 går också ett bidrag till organisationen Hand in Hand som bekämpar fattigdom genom entreprenörskap i flera länder. Bidragen är i den omfattningen att Maiti Nepal kan driva skolan Theresa Academy i Kathmandu för 400 barn under ett kvartal och att 110 företag kan startas (eller stärkas) i Hand in Hands regi.

Trafficking är ett utbrett problem i Nepal och Maiti Nepal jobbar aktivt med att förhindra att flickor faller offer för människohandel, prostitution och liknande brott. Årets bidrag kommer att få stor effekt för det fortsatta arbetet menar Marianne Steneholm, insamlare för Maiti Nepal i Europa:

”Prioriterat för 2020 är att fortsätta driva skolan Theresa Academy i Kathmandu där 400 barn som varit offer för trafficking lever och studerar i Maitis regi. Klaraviks bidrag gör att vi kan driva hela skolan under ett kvartal så det gör verkligen stor skillnad”.

Bidrag för att starta eller stärka 110 företag

Årets andra gåva går till organisationen Hand in Hand vars metod fokuserar på att träna framförallt fattiga och utsatta kvinnor i entreprenörskap för att själva kunna förbättra sina livsvillkor.
”Att investera i människors egna förmåga är en effektiv väg ut ur fattigdom. Klaraviks bidrag räcker till att starta (eller stärka) hela 110 företag under 2020, vilket i sin tur leder till förbättrade livsvillkor för omkring 500 personer då varje entreprenör försörjer i snitt fyra-fem personer”, berättar Stina Götbrink, generalsekreterare på Hand in Hand.

”För oss som relativt nystartat och väldigt entreprenörsdrivet företag är just entreprenörskap en fråga som ligger oss varmt om hjärtat. Och kan Klaravik vara en pusselbit som ger kvinnliga företagare bättre förutsättningar att lyckas med sina smarta affärsidéer är vi oerhört glada. Vårt fortsatta samarbete med Maiti Nepal känns också väldigt meningsfullt då vi fått se vilken stor skillnad förra årets bidrag gjort för kvinnor och barn i regionen i arbetet med skolan och centret på Maiti Nepal”, säger Christian Lenander, vd på Klaravik.

Mer om Maiti Nepal och Hand in Hand

Är du intresserad av att bidra till Maiti Nepals arbete eller att sponsra ett barn kan du läsa mer på https://www.maitinepalmarbella.com/. Mer om Hand in Hands fattighetbekämpning finns att läsa på https://www.handinhandsweden.se/.

Christian Lenander, lenander@klaravik.se, 070 280 79 02