AV skärper kraven på arbete i fallriskmiljöer

AV skärper kraven på arbete i fallriskmiljöer

Arbetsmiljöverket inför nya regler från 1 januari 2015 för arbete i fallriskmiljö. De nya reglerna innebär att företag riskerar sanktionsavgift om 40.000-400.000 kr som utfärdas var gång gällande regelverk om fallskydd inte följs. Inspektionerna kommer att skärpas och överträdelser rapporteras vidare omgående. Redan inom ett par veckor kan ett avgiftsföreläggande väntas.

- Allt arbete i fallriskmiljö kräver eftertanke och kunskap, säger David Norell affärsområdesansvarig på Klätterservice. De nya sanktionsavgifterna ser jag som ett tydligt tecken på att okunskap och slarv inte längre accepteras. I princip alla fallolyckor kan undvikas, och det är inte en dag för tidigt att skärpa inspektionerna.

För att garantera att medarbetarna har full insikt i hur det gällande regelverket ska följas kan det vara klokt att investera i en fallskyddsutbildning. Ofta avhålls kurser ute hos kunder för att säkerställa en så autentisk miljö som möjligt. Klätterservice har full beredskap för en ökad efterfrågan på fallskyddsutbildning från och med årsskiftet.

- Vi har utbildat inom fallskydd i många år och har gedigen erfarenhet av arbete i fallriskmiljöer, tillägger David. Det innebär att vi vet hur utmanande arbetsmiljöerna kan vara och att skyddsutrustning kan uppfattas som rörelsebegränsande. Vår ambition är att öka kunskapen och medverka till en generell inställning om självklarheten i att vara rädd om sig. Jag brinner verkligen för det här, avslutar David.

Klätterservice avhåller fallskyddsutbildningar både i egna lokaler och ute hos kund. Sedan 2009 samarbetar Klätterservice med fallskyddsproducenten Cresto.