Klätterservice har påbörjat omställningen av tjänstebilparken till miljöklassade bilar. Martin Ingemansson är logistikchef på företagets projektledningskontor i Stockholm.

Reparbetare kör på 100% el

I Stockholm står vägtrafiken för ungefär två tredjedelar av kväveoxidutsläppen, 40 procent av klimatutsläppen, och 90 procent av utsläppen av partiklar. Stadens mål är att mindre fossil energi ska användas till transporter men enligt uppgift från staden är endast 2,3% av de lätta lastbilarna miljöklassade. De flesta av dem är fordon som drivs av förnybar biodiesel (RME, HVO, syntetiska dieslar), biogas, vätgas och etanol.

- Att vi ska ställa om tjänstebilparken till miljöklassade fordon är självklart, berättar Martin Ingemansson, logistikchef på Klätterservice, ett företag som utför hantverksuppdrag med reparbetare. Reparbete är i sig en miljövänlig åtkomstmetod om vi jämför med ställning och lift, och vi vill verka för ett hållbart samhälle i alla led i vår verksamhet, fortsätter han.

Trots att lastbilar totalt står för endast fem till tio procent av trafiken i Stockholm så står de för närmare hälften av trafikens miljöbelastning. Att miljöanpassa transporterna är därför mycket angeläget. Det kan handla om allt från logistik och planering för att minska transporterna och fylla bilarna bättre till att gå över till renare bilar på förnybara bränslen.

- Vi är ingen stor drake med en enorm bilflotta, men vi kör i stadsmiljön dagligen och är väl medvetna om konsekvenserna av våra handlingar. Nu påbörjar vi omställningen och det är inte en dag för tidigt. Vårt senaste tillskott i tjänstebilparken är en 100% elbil, avslutar en stolt Martin.

Källa fakta och statistik: *Stockholm stad, miljöbilar