Reparbetare utför fogningsarbeten på Uppsala Domkyrka

Reparbetare utför fogningsarbeten på Uppsala Domkyrka

Under oktober 2014 utför reparbetare från Klätterservice fogningsarbeten på de tre tornen på Uppsala Domkyrka. Reparbetarna är certifierade enligt branschorganisationerna SPRAT eller IRATA och utför arbetet via repsystem på en höjd av ca 110 meter.

- Det är alltid roligt att arbeta med den här typen av byggnader, säger Anton Torsholm, VD på Klätterservice. Eftersom att det handlar om att bevara ett kulturarv ställer det höga krav på kunskap om metoder och material samt en varsamhet utöver det vanliga. Dessutom påverkar vi som reparbetare omgivningen minimalt genom i princip inga avspärrningar. Reparbetet gör dessutom att besökares estetiska upplevelse inte förändras eftersom vi varken använder ställning eller lift.

Samarbetet med Uppsala Domkyrka har pågått under flera år. Vid en stor renovering av kyrkans el- och sprinklersystem år 2011 upptäcktes ett vattenläckage som hade resulterat i ruttna träbjälklag. Detta medförde att Klätterservice blev kontaktade för att utföra utvändig inspektion av de tre 118 meter höga tornen.

Klätterservice har således sedan början av 2011 utfört inspektioner, omfogning av samtliga klöverfönster på kyrkans tre torn, fasadinspektioner och andra mindre arbeten på kyrkan. Ett arbete som underlättat underhållet och gett Uppsala Domkyrka en god översikt av kyrkans kondition inför framtiden.

Arbetet som utförs under oktober pågår nattetid för att Uppsala Domkyrkas ordinarie aktiviteter ska kunna fortgå som vanligt.