Unikt samarbete sparar tid, pengar och miljö

Unikt samarbete sparar tid, pengar och miljö

Vattenkraften står för hälften av elproduktionen i Sverige och utgör stommen i vår energiförsörjning. Många av anläggningarna som är i drift är byggda under åren 1950-60 och är i stort behov av underhåll. Att förkorta driftstoppen och öka tillgängligheten är något energiproducenterna eftersträvar och ett unikt samarbete mellan Bilfinger Industrial Services och Klätterservice bidrar till det. Samarbetet förkortar driftstopp och sparar både tid, pengar och miljön.

- Tillsammans erbjuder vi stor teknisk kompetens, en modern lösning för underhåll och ett tidseffektivt genomförande, berättar Björn Segelsbo, projektledare på Klätterservice. Tillgängligheten ska ju vara så hög som möjligt och det gör reparbete till den överlägset smidigaste åtkomstmetoden. Vi har arbetat med underhåll inom vattenkraft under många år och samarbetet med Bilfinger Industrial Services breddar vår tekniska kompetens och är ett självklart nästa steg för oss, fortsätter han.

Åtkomst med rep, sk rope access, har använts i många år inom energisektorn, särskilt inom vindkraft. Åtkomstmetoden är dock förhållandevis ny inom vattenkraft trots att tillgängligheten inom branschen är av yttersta vikt.

- Reparbete är en flexibel åtkomstmetod där vi snabbt riggar på och av, medan traditionella metoder som ställning tar lång tid att etablera och ofta medför kostsamma transporter, fortsätter Björn. Ur en miljöaspekt är reparbete den absolut bästa metoden och vi når ju dessutom platser, som tuber och schakt, på ett mycket enkelt vis.

Bilfinger Industrial Services är en flerdisciplinär leverantör av industriellt underhåll och Klätterservice erbjuder kvalificerade hantverkstjänster som utförs från rep. Samarbetsavtalet som är relativt nytecknat har som syfte att underlätta för inköpare inom vattenkraft då det ger en kontakt till en leverantör som erbjuder en helhetslösning.