Klimatasken – stora förändringar i litet format

Få skulle säga att klimatkrisen står högst upp på agendan våren 2020. Istället har ett virus fått hela världen att tvärstanna och mängder av liv, arbetstillfällen och företag riskerar att gå förlorade. Kanske kommer världen aldrig att bli sig lik igen.

Och kanske blir det samtidigt en möjlighet?

– Det vi ser nu, när vi har tvingats att stanna upp och ta oss an utmaningar som låg helt utanför vår föreställningsvärld för bara några månader sedan, är att vi kan. Vi kan tänka om. Vi kan samarbeta. Vi kan hitta kreativa lösningar på de problem vi obönhörligen drabbas av. Om vi måste. Och det kommer vi att bli tvungna till, eftersom vi lever helt ohållbart. Så när vi fick chans att bidra till att ge både kunskap och inspiration, var det ingen tvekan. Långa rapporter, dystra artiklar eller omfångsrika böcker om klimatkrisen kan kännas övermäktigt, och vi är övertygade om att vårt format sänker tröskeln och får fler att orka vända känslan av hot till en känsla av möjlighet, säger Erika Palmquist, förläggare på Novellix.

Klimatasken – stora förändringar i litet format är det senaste bokprojektet från Klimatklubbens grundare Emma Sundh, Maria Soxbo och Johanna Nilsson, som hösten 2019 släppte boken Gör skillnad! Från klimatångest till handlingskraft som trycks upp en fjärde upplaga, och blivit både ljudbok, talbok, punktskrift och studiematerial.

Efter succén lanseras nu fyra böcker i fickformat tillsammans med Novellix som sätter klimatet under lupp på ett nytt sätt. Och lyfter frågan som borde vara världens viktigaste.

– I bakgrunden tickar hela tiden klockan mot en allt tajtare deadline. Klimatkrisen tar ju tyvärr inte paus så att världen kan hantera Corona-krisen i lugn och ro, utan det enda som händer är att vi förlorar dyrbar tid. Med de här böckerna vill vi påminna om att det pågår en ännu större kris, samtidigt som vi till exempel visar hur vi skulle kunna skynda på omställningen genom att förskjuta normer. Kanske blir det till och med enklare nu, när hela världen ändå tvingas att tänka om? säger Maria Soxbo.

Böckerna tar sig an klimatfrågan på ett nya, spännande och djärva sätt. Genom en svar-på-tal-bok med rappa svar på vanliga frågor och argument och en hel bok om rättvisa.

– Med Klimatasken ville vi sätta större fokus på delar av klimatfrågan som vi tycker får för lite utrymme. Som rättviseaspekten, där till exempel klass, kön och geografi ofta avgör hur stora klimatavtryck vi har. En låginkomsttagare har inte råd att göra det som i allmänhetens ögon ses som “hållbara val”, samtidigt som hög inkomst och stora utsläpp definitivt hänger ihop. En storstadsbo har lättare att avstå från bil än någon med fem mil till jobbet och ingen kollektivtrafik. Och män släpper i snitt ut mer än kvinnor, samtidigt som kvinnor oroar sig mer och fattiga kvinnor drabbas först och hårdast av klimatkrisen, säger Emma Sundh.

Klimatasken – stora förändringar i litet format innehåller följande fyra böcker:

• Rättvisekompassen – 32 sidor om klimat, makt, kön och klass
    Klimatet är vår tids största rättvisefråga. Klimatkrisen må drabba oss alla, men vem som drabbas, vem som släpper ut mest växthusgaser, vem som har makt och vem som inte har det skiftar. Är det en plikt att göra vad en kan om en råkar ha makten?
  • Vad håller vi på med? 7 sätt att vända världen klimaträtt
    Vi människor drivs av normer. Vi är övertygade om att semester innebär takeoff och landning och att ett lyckat liv är snabbt, hektiskt och prylfyllt. Men tänk om vi gör … annorlunda. Och hur skulle världen se ut då? Detta är en bok om normer – och vinningen av att ställa om.
  • “Men Kina då?!” – 25 snabba klimat-svar på tal
    En rapp ha-i-bakfickan-bok med svar-på-tal i fickformat. Redo att hivas fram när klimatsnacket viner om öronen, och någon yppar ”men kina då” eller klassikern ”veganer äter soja, då skövlas regnskogen”.
  • 1-tons-dieten – 12 månader till ett klimatsmartare liv
    Enligt FN ska vi sänka våra utsläpp och landa på hållbara nivåer på 1 ton senast 2050. Ju förr desto bättre. Fyll-i-boken “1-tonsdieten” tar dig med på ditt livs viktigaste resa – mot ett mer hållbart, koldioxidbantat liv.

Asken och de fyra separata böckerna finns att förbeställa från 8 april på Novellix.se, och finns från 15 april hos återförsäljare.

Författarna Emma Sundh, Maria Soxbo och Johanna Nilsson har tidigare skrivit boken Gör skillnad! Från klimatångest till handlingskraft som släpptes hösten 2019 på Norstedts.

KONTAKTPERSONER
Emma Sundh & Maria Soxbo, grundare Klimatklubben
hej@klimatklubben.se

Julia Ahl, PR & kommunikation Novellix
julia.ahl@novellix.se
0736–79 80 20

• Litteratur

Klimatklubben är ett partipolitiskt och religiöst obundet nätverk som arbetar för att klimatfrågan ska lyftas högst upp på agendan hos såväl företag, politiker och lagstiftare som hos enskilda individer. Klimatklubben startades den 8 oktober 2018, samma kväll som IPCC släppte sin uppmärksammade klimatrapport, av hållbarhetsprofilerna Emma Sundh, Maria Soxbo och Johanna Nilsson.

I mars 2020 hade nätverket över 37 000 följare på instagram, 21 000 medlemmar i Facebook-gruppen och 30 lokalklubbar över hela Sverige.

Emma Sundh

Presskontakt Medgrundare