Folkrörelsernas aktioner och evenemang under FN:s konferens Stockholm+50

Den 2-3 juni är Sverige och Kenya värdar för FN:s konferens om miljö och utveckling, Stockholm+50, som hålls på Stockholmsmässan i Älvsjö. Nu går jordbrukare, aktivister, forskare och organisationer för global solidaritet och mänskliga rättigheter samman med miljörörelsen för att avkräva delegaterna en rättvis omställning. Nätverket Stockholm+50 Coalition kommer att fylla staden med aktioner, demonstrationer och en konferens.

– We are coming to Stockholm to discuss and promote strategies to create a fair and sustainable world. We need people's power to challenge the corporate plunder and the slow political process and the greenwash attempts, säger Hemanta Withanage från Sri Lanka, Ordförande för Friends of the Earth International

PRESSKONFERENS: Onsdag 25 maj kl 10 för information om de fristående aktiviteterna som en rad folkrörelser planerar i samband med FN:s miljömöte i Stockholm om en vecka.
Plats: ABF-huset i Stockholm

PROGRAM FÖR VECKAN
28 maj: stor CYKELDEMONSTRATION genom hela innerstan i Cykelfrämjandets regi kl 11-15. https://cykelframjandet.se/nyheter/2022/05/18/cykeldemonstration-28-maj-i-stockholm/

31 maj - 1 juni: FOLKETS FORUM samlar människor och organisationer från olika länder till en egen konferens med diskussioner, panelsamtal, möten och föreläsningar. Folkets forum äger rum i ABF-huset tisdag 31 maj kl 9:30-19 och onsdag 1 juni kl 09-17. Fritt inträde. Se program här: https://stockholmplus50.se/folkets-forum/

1 juni: MANIFESTATION kl 18 på Sergels Torg. Organisationerna bakom nätverket Stockholm +50 samlas för en gemensam manifestation som syftar till att uppmärksamma hur frågorna hänger ihop och vikten av att lägga om politiken mot en rättvis klimatomställning för att kunna säkra global hälsa, miljö, fred och jämlikhet. Livemusik och tal från flera internationella aktivister vars röster inte brukas höras i debatten, trots att det är deras länder som till största del drabbas av vår politik. https://www.facebook.com/events/706871867108167

2-3 juni: PÅVERKANSAKTIVITETER vid Stockholmsmässan i Älvsjö

3 juni: GLOBAL KLIMATSTREJK arrangeras av Fridays for Future. Samling på Odenplan kl 13 för marsch mot Norrmalmstorg. Unga klimataktivister från den internationella rörelsen håller tal och artister bjuder på musik. https://www.facebook.com/events/509679737203124/

Läs mer på: www.stockholmplus50.se

Tel 072 323 88 29
e-post: stockholm@fridaysforfuture.se

Aktivister som var med under FN-konferensen 1972
och idag är aktiva i Stockholm+50-nätverket.
Ingrid Eriksson
Tel 0733 87 85 70
e-post ingrid.eriksson1947@gmail.com
Per Janse
e-post per.janse@gmail.com

NÅGRA AV DELTAGARNA PÅ FOLKETS FORUM

Lidy Nacpil, koordinator för Asian Peoples’ Movement On Debt And Development från de globala massrörelserna i Syd som kämpar för skuldavskrivning och ekonomisk rättvisa.
Ilham Rawoot från Justiça Ambiental (JA!) berättar hur svenska pensionspengar skövlar både miljö och människoliv, bland annat genom statliga AP-fondernas skadliga investeringar.
Asad Rehman från War on Want/COP 26 Coalition förklarar varför och hur global rättvisa måste inkorporeras i en Green New Deal.
Ina Maria Shikongo berättar om kampen mot västliga fossilbolags rovdrift i Namibia, och hennes erfarenheter av konflikter som bottnar i stormakters politik.
Patricia Gualinga, ledare för Kichwa-folket i Sarayaku i Amazonas som kämpar för urfolkens livsvillkor, naturens rättigheter samt för överlevnaden av Amazonas, världens största regnskog.

NÅGRA AV ORGANISATIONERNA I NÄTVERKET:
Afrikagrupperna
Alternativ Stad
Cykelfrämjandet
Färnebo Folkhögskola
Framtidsjorden
Fridays for Future
Grandparents For Future
Greenpeace Sverige
Gretas Gamlingar
IKFF – Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet
Jordens Vänner
Klimataktion
Klimatriksdagen
Latinamerikagrupperna
Naturskyddsföreningen i Stockholms län
Parents For Future
People For Future
Researchers Desk
Skiftet
Teachers For Future

Nätverket KLIMATSVERIGE samlar ett 90-tal föreningar och även enskilda personer som tar klimatforskningens varningar på största allvar. Vi vill att Sverige går före i en snabb och rättvis omställning till ett samhälle som respekterar planetens ekologiska och klimatmässiga gränser. Läs mer om nätverket på www.klimatsverige.se.

Under hösten 2018 bildades nätverket Fridays For Future med anledning av Greta Thunbergs klimatstrejk. Läs mer här www.fridaysforfuture.org och här www.fridaysforfuture.se.

Den 15 mars 2019 arrangerades en första Global Strike For Future. Minst 1,8 miljoner unga och stödjande vuxna i över 140 länder manifesterade för klimatet. Hittills har det klimatmanifesterats utanför drygt 150 kommunhus och vid riksdagen i Sverige. Gretas initiativ har inspirerat människor över hela världen att arrangera manifestationer.