Detta händer vid Global Strike For Future 15 mars i Stockholm

Skolstrejken börjar kl 8.00 på Mynttorget/riksdagen och Gymnasieelever for future samlas på Sergels torg kl 11.30 för klimatmarsch till Mynttorget. Flera kända artister och hundratals körsångare deltar i Stockholm på fredag 15 mars för att visa sitt stöd för skolstrejkarna under Global Strike For Future. Det blir tal av Greta Thunberg och andra skolstrejkare, yrkesgrupper och Martin Hedberg, meteorolog.

Här uppdateras programmet och hålltider för Global Strike For Future 15 mars vid Mynttorget/riksdagen.

Tjuvjakt, Smith & Thell, Petra Marklund, Menke och en och annan hemlig gäst kommer att spela varsin låt under skolstrejken.

Klimatmarsch med Gymnasielever for future

Kl 11.30 är det uppsamling vid Sergels Torg för klimatmarsch till Mynttorget/riksdagen.

Så här skriver Gymnasielever for future i sitt upprop: "Ingenting är viktigare än klimatet. Så, hur kan just du göra skillnad? Visst, du kan flyga mindre, äta vegetariskt och åka kollektivtrafik överallt. Men hur kan du som tonåring i ett litet land påverka världen?

Du kan göra det här. Du kan dela detta med alla du känner. Du kan gå på strejken tillsammans med oss, och skicka ett tydligt meddelande till politikerna och företagen: Sveriges ungdom bryr sig om framtiden, och vi har fått nog".

Här listar Gymansieelever for future alla skolor varifrån elever kommer att delta.

ChoirsForFuture

Under hashtagen #ChoirsForFuture samlas minst 24 körer, däribland skolkörer, och ett stort antal enskilda körsångare i alla åldrar för att sjunga tillsammans.

- Vi sjunger för att visa hur många vi är som tycker klimatfrågan är viktig, och för att visa vårt stöd för skolstrejken. Vår uppgift är att tillföra känslor i klimatdebatten, vi vet ju att många låter bli att agera trots att de känner till fakta om klimatkrisen. Att sjunga tillsammans är också ett sätt att få energi och orka fortsätta, säger Maria Peters, en av körledarna

- Vi har haft flera öppna rep där alla som vill har kunnat komma och öva på låtarna, och det är jätteroligt att se hur engagerade människor är i klimatfrågan. Och så är det himla kul att sjunga ihop, det blir en väldigt härlig stämning snabbt under repen, säger Cecilia Åslund.

På torsdag 14/3 kl. 18.30 är det en sista stor repetition i EricEricssonhallen på Skeppsholmen.

Även andra städer ordnar ChoirsForFuture, t.ex Kalmar, Umeå, Örebro och Västerås.

Facebookeventet ChoirsForFuture -sjung för klimatet!

Program/ hålltider

8.00-15.00 Klimatstrejken vid Mynttorget
11.30 Uppsamling vid Sergels Torg för klimatmarsch till Mynttorget

Vid Mynttorget/riksdagen
10.45: FFF-grupperna talar (writersforfuture, teachersforfuture, psycologistforfuture mfl)
12.10 Musik av Smith & Thell,
12:20 Tal av Greta med fler skolstrejkare. Tyst minut.
12:30 Meteorolog Martin Hedberg
12.40 Musik av bl a Petra Marklund, Menke, Tjuvjakt
14:00 Choirs For Future - Sjung för klimatet
14.20: Avslutande ord från konferencierer

Därefter Slagverks-jam och Städ-rave

Global Strike For Future
Idag är det 105 länder och 1659 städer registrerade för GLOBAL STRIKE FOR FUTURE fredag 15 mars. Det kommer att bli den största och bredaste klimatmanifestationen någonsin på jorden.

Här är det uttalande som den internationella samordningen av unga klimatstrejkare har gjort. Nu finns även en svensk översättning.

Här är senaste rikstäckande pressmeddelandet om Global Strike For Future med länkar till alla klimatstrejker och manifestationer i Sverige och i världen.

För intervju med talespersoner för Fridays For Future Sverige
Mina Arnqvist, minapohankova@gmail.com, 0793482404

För intervju med talesperson för Gymnasieelever For Future
Sophia Han, nansophia.han@gmail.com, 0708366020

Övriga frågor kan mailas till
helena@iles.se

Kontaktperson för ChoirsForFuture i Stockholm
Maria Peters, maria@sangbolaget.com 0703-17 54 68

Nätverket KLIMATSVERIGE samlar ett 90-tal föreningar och även enskilda personer som tar klimatforskningens varningar på största allvar. Vi vill att Sverige går före i en snabb och rättvis omställning till ett samhälle som respekterar planetens ekologiska och klimatmässiga gränser. Läs mer om nätverket på www.klimatsverige.se.

Under hösten 2018 bildades ett löst nätverk med anledning av Greta Thunbergs klimatstrejk och #FRIDAYSFORFUTURE. Läs mer här: www.fridaysforfuture.org.

Hittills har det klimatmanifesterats utanför 120 kommunhus och riksdagen i Sverige. Gretas initiativ har inspirerat människor över hela världen att arrangera manifestationer. Den 15 mars 2019 arrangeras Global Strike For Future.