Klingit expanderar till Nederländerna och Storbritannien

Förra året lanserades Klingit, företaget som säljer kreativa kompetenser förpackade som en tjänst med transparenta, fasta priser och digital produktionsprocess. Klingit expanderar nu till Nederländerna och Storbritannien.

På bara ett år har Klingit etablerat sig som aktör på den svenska marknaden för grafisk design och kreativa tjänster. Nu tar företaget nästa steg genom att expandera utomlands.
– Vår vision är att bygga bort begränsningarna ur kreativa processer, säger Rikard Hegelund, VD och medgrundare av Klingit. För oss har det hela tiden känts naturligt att bygga ett företag som blickar utanför våra nationsgränser.

Tjänsten lanseras i ett första steg även i Storbritannien och Nederländerna. I planerna framöver ligger flera Europeiska länder.
– Om vi lyckas bra är tanken att fortsätta expandera till fler marknader, säger Rikard Hegelund. Vår ambition har hela tiden varit att ta tjänsten till större marknader än Sverige.

Sedan starten har Klingit växt snabbare än plan och sysselsätter i dagsläget över 50 personer. På kort tid har bolaget lockat mer än 100 företag som löpande beställer företagets kreativa tjänster. Bland kunderna märks bland andra Sjätte AP-fonden, Grant-Thornton och Nordiska Galleriet. Omsättningen väntas tredubblas under 2022 från 11 MSEK under första verksamhetsåret.

Klingit tog i höstas in 20 MSEK av WiT och Kings grundare Sunit Mehrotra och Frank Hollingworth. Första fasen i expansionen medför inget ytterligare kapitalbehov för bolaget.
– Klingit har ett otroligt starkt case med bra kassaflöde så detta var inräknat i den kapitalrunda vi gjorde senast, säger Elias Jacobson, partner och investment mangaer på ByWiT. Det ska bli superspännande att följa hur det går.

Om Klingit
Klingit vill hjälpa världens företag att se bättre ut. Klingit erbjuder ett nytt sätt att hantera och producera grafisk design och marknadsmaterial som är anpassat för den digitala tidsåldern. Bolaget grundades år 2020 i Stockholm av Teddy Wold och Rikard Hegelund.