Från PET till bläck – KLM tillverkar verktyg av PET-flaskor

Från PET till bläck – KLM tillverkar verktyg av PET-flaskor

KLM Royal Dutch Airlines är det första flygbolaget i världen som använder återvunna PET-flaskor vid tillverkningen av verktyg som används vid reparation och underhåll av flygplan. I slutet av varje flygning samlas tomma flaskor in och omvandlas till filament, det material som används i 3D-skrivare. Den här processen innebär att en tom vattenflaska kan bli till en del av en 3D-tryckt utrustning, vilket sparar både tid och pengar för KLM Engineering & Maintenance (E&M).

På samma sätt som vanliga skrivare använder bläck, behöver 3D-skrivare filament för att kunna skriva ut. Tidigare köpte KLM detta material från externa leverantörer, men nu levereras de tomma PET-flaskorna till ett återvinningsföretag i utbyte mot högkvalitativa plastpellets, vilket är huvudmaterialet i filament. Varje år omhändertas flera ton plastflaskor från flygplatsen på Amsterdam Airport Schiphol som sedan återvinns till detta filament.

3D-skrivare på E&M

KLM Engineering & Maintenance har använt 3D-skrivare relativt länge för att påskynda flygplansflottans reparations- och underhållsprocesser.Exempelvis har speciella pluggar utvecklats för att säkerställa att fälghål inte täcks med färg när man målar hjulen på Boeing 737.

Skyddstejp används inte längre på Engine Services vid underhåll av turbinblad, det har istället ersatts av ett 3D-utskrivet skydd.

Genom ett specialdesignat verktyg kan nu exempelvis handbagageutrymmen på Boeing 787 demonteras av endast en mekaniker istället för två.

Lägre kostnad för filament

E&M använder för närvarande cirka 1,5 kilo högkvalitativt filament varje dag. Eftersom KLM nu levererar PET-flaskor som råmaterial har kostnaden för filamentet sjunkit från 60 euro per kilo till 17 euro per kilo. Genom att arbeta med återvinningsföretaget Morssinkhof Rymoplast och filamenttillverkaren Reflow kan KLM både vara innovativa i sin användning av 3D-utskrifter och samtidigt göra processen cirkulär.

Reducera avfall

KLM strävar efter att minska avfallsvolymen med 50 procent till år 2030, jämfört med nivåerna år 2011. Detta uppnås genom att producera mindre avfall totalt sett samt att öka andelen återvinningsbart avfall. År 2018 minskade KLM sitt avfall med 9 procent och 28 procent av kvarstående avfall återvanns.

– Vi investerar kontinuerligt i hållbara och innovativa produkter och processer. För våra kunder, för samhället och för våra medarbetare. Det är fantastiskt att se hur vi kan göra användbara produkter av återvunnet avfall, säger Ton Dortmans, vice vd KLM Engineering & Maintenance.

Vid frågor, vänligen kontakta:

Carina Bergqvist, Brand Manager och PR, Air France-KLM,

tel: 076 878 75 59, e-mail: carina.bergqvist@klm.com

Om KLM
I 100 år har KLM Royal Dutch Airlines varit pionjär inom flygindustrin och flygbolaget är idag världens äldsta som fortfarande flyger under sitt ursprungliga namn. 2018 flög KLM 34.1 miljoner passagerare till 162 destinationer världen över. I Norden flyger KLM till och från 15 destinationer i Danmark, Finland, Norge och Sverige. Flottan omfattar 214 flygplan och flygbolaget sysselsätter över 33 000 arbetare. KLM-koncernen består av KLM, KLM Cityhopper, Transavia och Martinair. KLM är också medlem i global SkyTeam Alliance, ett sällskap av 20 flygbolag och ett nätverk som spänner över 1 063 destinationer i 173 länder.

KLM har 14 år i rad varit topprankade av Dow Jones Sustainability Index, ledande index för att mäta hållbart företagande. Som enda europeiska flygbolag flyger KLM dagligen interkontinentalt på biobränsleinblandning. KLM står också för ungefär hälften av inköpen av bioflygbränsle på marknaden och flygbolaget var först med att flyga kommersiellt på biobränsle.

Gijs van Popta

Presskontakt General Manager AIRFRANCE KLM North Europe