Så slipper du förlorat bagage på flygresan

Så slipper du förlorat bagage på flygresan

Ibland är det bagagesystemets fel, ibland är det flygbolaget som har gjort bort sig, och ibland är det resenären själv som bär ansvaret. Oavsett vem som bär skulden är förlorat bagage under flygresan stressande och irriterande för den som drabbas. KLM bjuder därför på ett antal tips för hur du som resenär minskar risken att förlora väskan.

– Viktigast av allt är att alltid ta bort bagageetiketter från tidigare flygresor, och att resa med en hård väska som inte har några löst hängande handtag, säger Carina Bergqvist kommunikationschef på Air France-KLM.

Förlorat bagage är ett stressmoment som varken passageraren eller flygbolagen önskar, men många flygresenärer drabbas någon gång av att väskan försvinner under resans gång – ett orosmoment som kan ge en bitter start på semestern.

När KLM i en undersökning frågade sina mest frekventa resenärer om de någon gång har förlorat sitt bagage under en resa med något flygbolag, svarade knappt 70 procent att de har varit med om att väskan inte har kommit fram som planerat. 85 procent av dessa svarar dessutom att de har fått vänta mer än 24 timmar på att få tillbaka bagaget. KLM rankas däremot i topp bland flera olika flygbolag när det kommer till service vid händelse av förlorat bagage.

– KLM skickar ut ett sms så fort vi upptäcker att en passagerares väska inte har kommit med på flyget. I stället för att vänta oroligt vid rullbandet kan resenären gå direkt till informationsdisken för att få hjälp att hitta väskan, vilket många är tacksamma för eftersom det tar bort ett stressmoment, säger Carina Bergqvist.

För resenären finns det däremot ett antal åtgärder som minskar risken för att bagaget försvinner under resan. KLM bjuder därför på sju konkreta tips för att slippa strul med väskan på semestern och affärsresan:

1. Skriv ditt namn på resväskan.

Skriv alltid namn och telefonnummer, och gärna flygnumret för din resa, direkt på resväskan eller på en namnbricka. Det händer att bagageetiketter rivs av, och om bagagepersonalen då har tillgång till namn och flygnummer kan de spåra destinationen nio gånger av tio. Om de inte lyckas spåra bokningen kan telefonnumret användas för att ringa och fråga vart väskan ska skickas. Som en extra säkerhetsåtgärd kan det vara klokt att skriva namn och telefonnummer på insidan av väskan – ifall alla lappar utanpå väskan skulle trilla av.

2. Ta bort gamla bagageetiketter.

Reser du mycket och har för vana att behålla bagageetiketterna på resväskan? Det kanske ger lite statuspoäng på flygplatsen, men det är ingen bra idé eftersom det skapar förvirring för bagagehanteringssystemet som inte förstår vilken etikett som ska läsas av.

3. Inga lösa delar på väskan.

Se till att resväskan är i bra skick och undvik att resa med en väska som har trasiga lås eller dragkedjor. Om väskan har löst hängande handtag är det bäst att lägga den i en flygväska. När bagaget har checkats in åker det in i ett sorteringssystem, där det finns en risk att lösa handtag hakar fast i utstickande kanter och slits av – tillsammans med bagageetiketten som sitter på handtaget.

4. Res med en väska som sticker ut.

Se till att din resväska är lätt att känna igen – inte bara för dig själv, utan även för andra. Det är inte ovanligt att resenärer förväxlar någon annans väska med sin egen, framför allt när de reser med diskreta väskor. Överväg därför att märka din väska med ett stort klistermärke, skriva ut ditt namn stort i graffiti, eller göra något annat som skriker att ”den här väskan är min”.

5. Säkerställ att bagaget är incheckat till slutdestinationen.

Om du har bokat en resa med en eller flera mellanlandningar är det klokt att vid incheckningen kontrollfråga om väskan har checkats in till slutdestinationen. Det är inte alltid självklart att bagaget checkas in hela vägen och därför är det bättre att fråga i förväg än att i efterhand märka att bagaget bara åkt med halvvägs.

6. Tillräckligt med tid för transfer?

Om bagaget inte är incheckat till slutdestinationen och du måste hämta ut det vid mellanlandningen är det viktigt att du har tillräckligt med tid avsatt för transfer. Även om du kan springa i ett rasande tempo genom flygplatsen för att hinna med nästa flyg finns det ingen garanti för att din resväska kan dra på samma växel.

7. På väg till USA? Lås inte bagaget.

Sätt inte lås på väskan om du reser till eller genom USA. Säkerhetsrestriktionerna sedan den 11 september innebär bland annat att passagerare inte får åka genom USA med låsta väskor. Om väskan inte går att öppna vid en eventuell inspektion finns det en risk att den inte får åka vidare eller hämtas ut på rullbandet.

Det finns dock ett kryphål för dig som vill låsa väskan vid USA-resan – du kan använda ett TSA-lås som kan öppnas av personalen på USA:s flygplatser med hjälp av en speciell nyckel.

Presskontakt Marknadschef Air France och KLM

Presskontakt General Manager North Europe North Europe