KLM klättrar på Sustainable Brand Index

KLM klättrar på Sustainable Brand Index

I årets upplaga av Sustainable Brand Index har 18 600 svenskar fått tycka till om vilket varumärke de anser vara mest hållbart. Gårdagens resultat visar att KLM klättrar 23 placeringar på den totala rankingen. I industrirankingen avancerar KLM två placeringar. Resultatet är ett kvitto på att KLM:s gedigna hållbarhetsarbete fått fäste hos allmänheten.

– Hållbarhet har länge varit ett prioriterat område för KLM och som världens äldsta flygbolag känner vi ett särskilt ansvar att leda branschen i den gröna omställningen. Att KLM avancerar över 20 placeringar är positivt, men vi nöjer oss inte förrän vi är det mest hållbara alternativet. Givet de projekt KLM initierat, exempelvis ”Från flis till flygplan i Småland”, har jag goda förhoppningar om att vi ska nå det målet, säger Martin Kotte, Sales Manager Sverige, Air France-KLM.

Om Sustainable Brand Index
Sustainable Brand Index är Europas största varumärkesstudie om hållbarhet och har genomförts årligen sedan 2011. Studien syftar till att belysa hållbarhet samt sprida och öka kunskapen om det. 2019 har totalt cirka 50 000 respondenter intervjuats i Norden och Nederländerna, varav 18 600 i Sverige. Målgruppen för studierna är allmänheten 16-70 år i respektive land. Urvalet är representativt för respektive lands befolkningssammansättning. Intervjuerna genomfördes under januari-mars 2019. https://www.sb-index.com/sweden

Läs mer om KLM:s hållbarhetsarbete:

För mer information, vänligen kontakta:
Carina Bergqvist, Brand Manager och PR, Air France-KLM.
tel: 076 878 75 59, epost: carina.bergqvist@klm.com

Om KLM
I 100 år har KLM Royal Dutch Airlines varit pionjär inom flygindustrin och flygbolaget är idag världens äldsta som fortfarande flyger under sitt ursprungliga namn. 2018 flög KLM 34.1 miljoner passagerare till 162 destinationer världen över. I Norden flyger KLM till och från 15 destinationer i Danmark, Finland, Norge och Sverige. Flottan omfattar 214 flygplan och flygbolaget sysselsätter över 33 000 arbetare. KLM-koncernen består av KLM, KLM Cityhopper, Transavia och Martinair. KLM är också medlem i global SkyTeam Alliance, ett sällskap av 20 flygbolag och ett nätverk som spänner över 1 063 destinationer i 173 länder.

KLM har 14 år i rad varit topprankade av Dow Jones Sustainability Index, ledande index för att mäta hållbart företagande. Som enda europeiska flygbolag flyger KLM dagligen interkontinentalt på biobränsleinblandning. KLM står också för ungefär hälften av inköpen av bioflygbränsle på marknaden och flygbolaget var först med att flyga kommersiellt på biobränsle.

Presskontakt Marknadschef Air France och KLM

Presskontakt General Manager North Europe North Europe