KLM Biofuel agreement

KLM och Costa Rica sätter biobränsle på kartan

Flygbolaget KLM och Costa Ricas regering har ingått i ett världsunikt samarbete för att reducera landets koldioxidutsläpp kopplat till flygindustrin. Målet är att minska miljöpåverkan från Costa Ricas kommersiella flygtrafik till utlandet samt sätta hållbart biobränsle på agendan för flygbranschen i stort.

Tillsammans med biobränsleleverantören SkyNRG kommer KLM att agera strategisk rådgivare åt Costa Ricas regering kring hur landets kommersiella flygtrafik kan minska sina koldioxidutsläpp. I ett första skede kommer parterna att utvärdera möjligheterna för ”gröna flygavgångar” från Costa Ricas huvudstad, San José, baserade på biobränsle. Avsiktsförklaringen som Costa Ricas regering signerat är unik då det är första gången ett flygbolag och ett land inlett ett samarbete om hållbar flygtrafik.

Dock är marknaden för hållbart biobränsle långt ifrån mogen. Priserna är fortfarande tre gånger högre än för fossilt bränsle. Ökar efterfrågan på biobränsle ökar också produktionen vilket leder till sjunkande priser. Med samarbetet mellan KLM och Costa Rica lyfts biobränsle upp på den nationella dagordningen och förhoppningsvis banar det vägen för mer biobränsle inom flygindustrin.

- KLM satsar mycket på att öka användningen av bioflygbränsle. Bland annat har Nordic Biofuel Programme lanserats med fokus på den nordiska marknaden. Att vi nu som första flygbolag i världen för en dialog med ett land om reducering av flygutsläpp tycker vi är oerhört viktigt, inte bara för vårt egna hållbarhetsarbete men också för branschen i stort, säger Emmelie Johansson, marknadschef på Air France och KLM i Norden.

KLM började redan 2009 att flyga med biobränsle på utvalda flygrutter och flygbolaget har hittills genomfört över 1000 flygningar på biobränsle från städer som Paris, Los Angeles, Rio de Janeiro och Oslo. KLM utför som enda europeiska flygbolag interkontinentala flygningar på biobränsle. Tack vare det kan flygbolaget minska sina koldioxidutsläpp med upp till 80%.

Om KLM
KLM Royal Dutch Airlines grundades år 1919, och är en del av koncernen Air France-KLM sedan sammanslagningen år 2004. De två flygbolagen har behållt sin identitet och fokuserar på tre kärnaktivitetsområden: passagerartransport, frakt och flygplansunderhåll. Vi erbjuder våra kunder ett nätverk av 328 destinationer i 118 länder. Sedan sammanslagningen har intäkterna i KLM näst intill fördubblats och antalet destinationer har ökat. Under 2016 flög vi 93,4 miljoner passagerare.

CSR är en avgörande del av KLM:s affärsstrategi. KLM var det första flygbolaget som flög med biodrivmedel under kommersiella flygresor och vi har som mål att minska koldioxidutsläppen per passagerare med 20% fram till 2020, jämfört med nivån år 2011. Air France och KLM har rankats som världens mest hållbara flygbolag 12 år i rad av Dow Jones Sustainability Index, som är det ledande indexet för att mäta hållbart företagande.