KLM öppnar Växjö - mest hållbara destinationen i KLM:s nätverk

KLM öppnar Växjö - mest hållbara destinationen i KLM:s nätverk

Det här pressmeddelandet har uppdaterats.

Idag, samtidigt som det första flyget med KLM lyfter från Växjö Småland Airport till Amsterdam, har en avsiktsförklaring signerats med utvalda parter om biojetbränsleproduktion i Småland. KLM investerar i 5% biojetbränsle baserat på alla flygningar till och från Växjö samt att resterande koldioxidutsläpp klimatkompenseras.

Investering i biojetbränsle
Premiärflyget mellan Växjö-Amsterdam är startskottet på KLM:s långsiktiga investering i flygningar med biojetbränsle från Sverige. Det betyder att KLM investerar i mer än 120 000 liter biojetbränsle per år. Bränslet som tillskrivs Växjölinjen produceras i Los Angeles.

– KLM är stolta över att kunna erbjuda Växjö och Småland Sveriges över tid mest hållbara flygrutt i Europa. Vi är tacksamma att så många lokala parter vill vara med och bidra till det. Målet på sikt är att använda 100 procent biojetbränsle och vi hoppas att ännu flera aktörer vill hjälpa oss förverkliga detta, säger Paul Terstegge, Nordenchef Air France och KLM.

Södra den första svenska partnern i KLMs Corporate Biofuel Program
Biojetbränsle ger ett strukturellt bidrag till flygindustrins hållbarhet men marknaden idag är underutvecklad. Drivmedlet är fortfarande två till tre gånger dyrare än fossilt bränsle. Med anledning av det har skogsbolaget Södra som första svenska företag blivit en samarbetspartner i KLM:s Corporate Biofuel Program. Det innebär att Södra bidrar med ekonomiska medel för inköp av biojetbränsle som motsvarar de anställdas resande.

– Flygtrafiken står för omkring två procent av de globala utsläppen av koldioxid. Vi tar nu två viktiga steg framåt för att skapa hållbara alternativ till det fossila flygbränslet. I dag är utbudet av biobränsle alltför lågt, och det vill vi förändra, säger Maria Baldin, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Södra.

Avsiktsförklaring om biojetbränsleproduktion i Småland
Vidare har KLM tillsammans med Södra, Växjö kommun, SkyNRG, Växjö Småland Airport, Fores och Luleå Tekniska Universitet signerat en avsiktsförklaring gällande en förstudie om biojetbränsleproduktion i Småland. Förhoppningen är att satsningen i Småland är första steget mot att Sverige inom en överskådlig framtid blir självförsörjande av biojetbränsle.

Klimatkompensation för återstående koldioxidutsläpp
Eftersom det idag inte går att uteslutande flyga på biojetbränsle, kommer KLM och Växjö Småland Airport klimatkompensera samtliga resor till och från Amsterdam. Parterna kompenserar resornas återståendekoldioxidutsläpp på sträckan Växjö-Amsterdam genom KLM:s CO2ZERO program och Gold Standard-certifierade trädplanteringsprojekt i Panama.

– Vår ambition är att ytterligare öka det internationella intresset för regionen och främja dess besöks- och näringsliv. Samtidigt är miljön viktig och därför är jag övertygad om att KLM är en perfekt samarbetspartner, säger Per Schöldberg, vice ordförande, kommunstyrelsen Växjö kommun.

För mer information, vänligen kontakta:
Carina Bergqvist, kommunikationschef Air France och KLM,
tel: +46 76 878 75 59, mail: carina.bergqvist@klm.com

Om KLM
I 99 år har KLM Royal Dutch Airlines varit pionjär inom flygbranschen och flygbolaget är idag världens äldsta som fortfarande verkar under sitt ursprungliga namn. KLM strävar efter att erbjuda pålitlig service och högkvalitativa produkter samt vara det mest kundfokuserade, innovativa och effektiva flygbolaget i Europa. 2017 hade KLM 32,7 miljoner passagerare och bolaget erbjuder direktflyg till 165 destinationer med en modern flotta på över 160 flygplan. KLM-koncernen, som består av KLM Cityhopper, Transavia och Martinair, transporterade 2017 över 41 miljoner passagerare. KLM var det första flygbolaget som flög med biodrivmedel under kommersiella flygresor och bolaget sysselsätter en personalstyrka på ca 32 000 personer världen över. KLM har rankats som ett av världens mest hållbara flygbolag 13 år i rad av Dow Jones Sustainability Index, som är det ledande indexet för att mäta hållbart företagande.