KLM stärker sin närvaro i Sverige - daglig direktlinje mellan Växjö och Amsterdam

Det holländska flygbolaget KLM etablerar sig på ytterligare en regional flygplats i Sverige. Från den 14 maj kommer bolaget att erbjuda dagliga avgångar från Växjö Småland Airport till KLM:s internationella knutpunkt i Europa, Amsterdam Airport Schiphol. Satsningen är ett led i företagets fortsatta investeringar i Norden.

Förutom att flyga från huvudstäderna, så trafikerar flygbolaget KLM även regionala flygplatser som exempelvis Linköping i Sverige, Billund och Aalborg i Danmark och Kristiansand, Ålesund och Stavanger i Norge. Satsningen i Växjö innebär att ca 745 000 personer i regionen med närliggande kommuner får tillgång till en daglig avgång till och från KLM:s stora knutpunkt Schiphol. Från Schiphol finns anslutningar att ta sig vidare var som helst i världen.

-Vår etablering i Växjö är ett led i våra fortsatta investeringar i Norden. Växjö har ett strategiskt bra läge mellan flera viktiga städer och regionen har dessutom ett rikt näringsliv och besöksliv. Även om vi är ett stort internationellt flygbolag ser vi att våra regionala satsningar är betydelsefulla för våra resenärer, säger Paul Terstegge, Nordenchef för KLM.

KLM arbetar hela tiden på att förbättra den dagliga verksamheten ur ett hållbarhets- och innovationsperspektiv. Några exempel är förnyelse av flygplansflottan, mer effektiva flygningar och användning av biobränsle för att minska företagets avtryck på miljön. Företagets Nordenchef Paul Terstegge ser positivt på etableringen i Växjö som sedan juni 2017 innehar utmärkelsen European Green Leaf 2018*:

-Det känns extra roligt att vi etablerar oss i just Växjö som också arbetar fokuserat med miljöfrågor.

Starten för KLM:s flyglinje till och från Växjö Småland Airport blir den 14 maj. Flygbolaget kommer att anställa en person som kommer ansvara för erbjudandet till och från Växjö.

-En direktanslutning till Europas bästa ”hub” är något som vi under lång tid arbetat emot och nu äntligen får vi skörda frukten. Att vi nu kan addera KLM och Amsterdam till vårt utbud är helt fantastiskt, säger Ulf Axelsson, vd Växjö Småland Airport.

För mer information, vänligen kontakta:Carina Bergqvist, kommunikationschef Air France och KLM,

mail: carina.bergqvist@klm.com

Ulf Axelsson, vd Växjö Småland Airport,

mail: ulf.axelsson@smalandairport.se

*Källa: Växjö Kommun (vaxjo.se) ”Sedan juni 2017 är Växjö stolt vinnare av EU-kommissionens European Green Leaf Award 2018. Priset går till städer som har mellan 20 000 och 100 000 invånare och arbetar målmedvetet för en bättre miljö, som skapar grön tillväxt och samverkar med övriga samhället i miljöfrågor. Växjös politiska enighet i miljöfrågorna, gott samarbete med andra aktörer i samhället är några förklaringar till vinsten.”

Taggar

KLM Royal Dutch Airlines grundades år 1919, och är en del av koncernen Air France-KLM sedan sammanslagningen år 2004. De två flygbolagen har behållt sin identitet och fokuserar på tre kärnaktivitetsområden: passagerartransport, frakt och flygplansunderhåll. Vi erbjuder våra kunder ett nätverk av 328 destinationer i 118 länder. Sedan sammanslagningen har intäkterna i KLM näst intill fördubblats och antalet destinationer har ökat. Under 2016 flög vi 93,4 miljoner passagerare.

CSR är en avgörande del av KLM:s affärsstrategi. KLM var det första flygbolaget som flög med biodrivmedel under kommersiella flygresor och vi har som mål att minska koldioxidutsläppen per passagerare med 20% fram till 2020, jämfört med nivån år 2011. Air France och KLM har rankats som världens mest hållbara flygbolag 12 år i rad av Dow Jones Sustainability Index, som är det ledande indexet för att mäta hållbart företagande.

Flygplatsen i Växjö, Småland Airport, ägs till 55 % av Region Kronoberg, 42 % av Växjö kommun samt 3 % av Alvesta kommun. Ägarnas målsättning är att tillhandahålla en god flyginfrastruktur i regionen till en låg kostnad. Inrikesflygningar till Bromma. Utrikesflygningar till en rad olika destinationer såväl i som utanför Europa; t ex Düsseldorf, Alicante, Andorra, Prag, Palma Mallorca, Cypern, Kroatien, Rhodos, Teneriffa, Gran Canaria, Tuzla, Gdansk, Sardinien, Samos, Kap Verde, Skopje och Kreta.

Gijs van Popta

Presskontakt General Manager AIRFRANCE KLM North Europe

Välkommen till KLM Royal Dutch Airlines!

I 100 år har KLM Royal Dutch Airlines varit pionjär inom flygindustrin och flygbolaget är idag världens äldsta som fortfarande flyger under sitt ursprungliga namn. 2018 flög KLM 34.1 miljoner passagerare till 162 destinationer världen över. I Norden flyger KLM till och från 15 destinationer i Danmark, Finland, Norge och Sverige. Flottan omfattar 214 flygplan och flygbolaget sysselsätter över 33 000 arbetare. KLM-koncernen består av KLM, KLM Cityhopper, Transavia och Martinair. KLM är också medlem i global SkyTeam Alliance, ett sällskap av 20 flygbolag och ett nätverk som spänner över 1 063 destinationer i 173 länder.

KLM har 14 år i rad varit topprankade av Dow Jones Sustainability Index, ledande index för att mäta hållbart företagande. Som enda europeiska flygbolag flyger KLM dagligen interkontinentalt på biobränsleinblandning. KLM står också för ungefär hälften av inköpen av bioflygbränsle på marknaden och flygbolaget var först med att flyga kommersiellt på biobränsle.

Hemvärnsgatan 9, Solna